Markkinatutkimus : Case: Webisti Oy
Juuma, Niko; Karjanmäki, Jami (2012)
Juuma, Niko
Karjanmäki, Jami
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201091111
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201091111
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli markkinatutkimus Webisti Oy:lle, joka on lanseeraamassa uutta kotisivujenluontipalvelua nimeltään TeeKoTM-kotisivustudio. Tutkimuksessa selvitettiin TeeKoTM-kotisivustudion kilpailijat ja tutkittiin niiden ominaisuuksia, hinnoittelua ja käytettävyyttä. Tämän lisäksi selvitettiin lähialueiden yrittäjien tarpeita kotisivujenluontipalveluille. Näiden tietojen avulla pystyttiin selvittämään, miten TeeKoTM-kotisivustudio pystyy erottautumaan kilpailijoistaan.
Teoreettinen viitekehys koostui pääasiassa sähköisestä liiketoiminnasta, kotisivujen käytöstä yrityksissä ja asiantuntijapalvelusta. Tutkimusmenetelminä opinnäytetyössä hyödynnettiin kahta eri tutkimusta. TeeKoTM-kotisivustudiolle tehty kilpailijakartoitus suoritettiin omakohtaisena tutkimuksena eli jokaista palvelua käytettiin itse ja johtopäätökset tehtiin niiden pohjalta. Lähialueiden yrittäjiltä selvitettiin tarvittavia tietoja kyselyn avulla, joka suoritettiin kahdessa eri tilaisuudessa.
Tutkimustulokset osoittivat, että tarjolla olevissa palveluissa on hyvin paljon samankaltaisuuksia, mutta jokaisesta palvelusta löytyy omat eroavaisuutensa. Suurimpana erona kotimaisiin palveluihin kohdeyritys TeeKoTM-kotisivustudiolla on kotisivujen ulkoasun laajempi muokattavuus. Ulkomaisilla kilpailijoilla on kuitenkin samankaltaista tekniikkaa käytössä.
Opinnäytetyön esille tuomista kotisivujenluontipalveluiden puutteista voitiin nähdä, että Webisti Oy on lähtenyt kehittämään palveluaan oikeaan suuntaan. Tärkeintä kohdeyritykselle on saada oma palvelunsa valmiiksi ja tuoda se markkinoille ilman opinnäytetyön esille tuomia puutteita. Tällöin palvelulla olisi hyvät mahdollisuudet erottautua kilpailijoista ja saavuttaa jalansijaa markkinoilla.
Jatkotutkimuksena voitaisiin suorittaa kansainvälinen markkinointitutkimus, joka antaisi Webisti Oy:lle hyvät lähtökohdat kansainvälisille markkinoille siirtymiseen.
Teoreettinen viitekehys koostui pääasiassa sähköisestä liiketoiminnasta, kotisivujen käytöstä yrityksissä ja asiantuntijapalvelusta. Tutkimusmenetelminä opinnäytetyössä hyödynnettiin kahta eri tutkimusta. TeeKoTM-kotisivustudiolle tehty kilpailijakartoitus suoritettiin omakohtaisena tutkimuksena eli jokaista palvelua käytettiin itse ja johtopäätökset tehtiin niiden pohjalta. Lähialueiden yrittäjiltä selvitettiin tarvittavia tietoja kyselyn avulla, joka suoritettiin kahdessa eri tilaisuudessa.
Tutkimustulokset osoittivat, että tarjolla olevissa palveluissa on hyvin paljon samankaltaisuuksia, mutta jokaisesta palvelusta löytyy omat eroavaisuutensa. Suurimpana erona kotimaisiin palveluihin kohdeyritys TeeKoTM-kotisivustudiolla on kotisivujen ulkoasun laajempi muokattavuus. Ulkomaisilla kilpailijoilla on kuitenkin samankaltaista tekniikkaa käytössä.
Opinnäytetyön esille tuomista kotisivujenluontipalveluiden puutteista voitiin nähdä, että Webisti Oy on lähtenyt kehittämään palveluaan oikeaan suuntaan. Tärkeintä kohdeyritykselle on saada oma palvelunsa valmiiksi ja tuoda se markkinoille ilman opinnäytetyön esille tuomia puutteita. Tällöin palvelulla olisi hyvät mahdollisuudet erottautua kilpailijoista ja saavuttaa jalansijaa markkinoilla.
Jatkotutkimuksena voitaisiin suorittaa kansainvälinen markkinointitutkimus, joka antaisi Webisti Oy:lle hyvät lähtökohdat kansainvälisille markkinoille siirtymiseen.