Eskarin arki -havainnointilomakkeen arviointi
Rajulin, Satu (2011)
Rajulin, Satu
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201051070
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201051070
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, kuinka toimivaksi esikouluopettajat kokivat Kouvolan seudun päiväkotien esikoululaisryhmissä 2010-2011 käytössä ollutta Eskarin arki -havainnointilomaketta. Havainnointilomakkeen tarkoituksena on ollut helpottaa esikouluopettajina toimivien lastentarhanopettajien havaintojen tekemistä, arviointia ja tavoitteiden asettamista esiopetuksen arjessa. Materiaali antaa mahdolli-suuden tunnistaa lapsen oppimisvalmiuksiin liittyvät varhaiset riskitekijät ja löytää tu-kitoimet arkeen mahdollisimman ajoissa. Eskarin arki -havainnointilomake on kehitetty Jyväskylän kaupungin varhaiskasvatuksessa.
Eskarin arki -havainnointilomakkeessa arvioidaan ja havainnoidaan esikouluikäisen lapsen sosioemotionaalisia taitoja, hahmottamista ja motoriikkaa, kielellisiä taitoja ja lukivalmiutta huomioiden myös suomi toisena kielenä sekä matemaattisia valmiuksia. Esikoulussa havainnointi tapahtuu sekä järjestetyissä että vapaissa tilanteissa.
Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen. Tiedonhankintamenetelmänä käytettiin kyselyä. Kyselylomake muokkautui Eskarin arki -materiaaliin kuuluvan havainnointilomakkeen pohjalta. Kyselyhaastattelut suoritettiin elo-syyskuussa 2011 sähköpostitse esikouluopettajille. Vastaaminen tapahtui myös sähköpostin kautta.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa on tutkittu, millainen lapsi on kuusivuotiaana sekä miten lapsi kehittyy esikouluikäisenä, esiopetusta, oppimista ja leikin tärkeyttä lapselle. Lisäksi on mietitty lapsen kouluvalmiuksia ja sen mittaamista ja arviointia. Eskarin arki -materiaali on myös selitetty.
Tutkimuksesta ilmeni, että esikouluopettajat pitivät Eskarin arki -havainnointilomaketta pääsääntöisesti toimivana välineenä. Joillakin osa-alueilla, kuten empatia, tunteiden ilmaisu ja hallinta sekä motoriikka, oli enemmän hajontaa esikouluopettajien kokemuksissa. Esikouluopettajista osa koki Eskarin arki -havainnointilomakkeen käy-tön aika työlääksi ja aikaavieväksi.
Eskarin arki -havainnointilomakkeessa arvioidaan ja havainnoidaan esikouluikäisen lapsen sosioemotionaalisia taitoja, hahmottamista ja motoriikkaa, kielellisiä taitoja ja lukivalmiutta huomioiden myös suomi toisena kielenä sekä matemaattisia valmiuksia. Esikoulussa havainnointi tapahtuu sekä järjestetyissä että vapaissa tilanteissa.
Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen. Tiedonhankintamenetelmänä käytettiin kyselyä. Kyselylomake muokkautui Eskarin arki -materiaaliin kuuluvan havainnointilomakkeen pohjalta. Kyselyhaastattelut suoritettiin elo-syyskuussa 2011 sähköpostitse esikouluopettajille. Vastaaminen tapahtui myös sähköpostin kautta.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa on tutkittu, millainen lapsi on kuusivuotiaana sekä miten lapsi kehittyy esikouluikäisenä, esiopetusta, oppimista ja leikin tärkeyttä lapselle. Lisäksi on mietitty lapsen kouluvalmiuksia ja sen mittaamista ja arviointia. Eskarin arki -materiaali on myös selitetty.
Tutkimuksesta ilmeni, että esikouluopettajat pitivät Eskarin arki -havainnointilomaketta pääsääntöisesti toimivana välineenä. Joillakin osa-alueilla, kuten empatia, tunteiden ilmaisu ja hallinta sekä motoriikka, oli enemmän hajontaa esikouluopettajien kokemuksissa. Esikouluopettajista osa koki Eskarin arki -havainnointilomakkeen käy-tön aika työlääksi ja aikaavieväksi.