Kolme päivää Välimerellä : Teemapäivät Ravintola Tallissa
Paananen, Timo (2012)
Paananen, Timo
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201041056
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201041056
Tiivistelmä
Opinnäytetyönäni suunnittelin ja toteutin kolmen päivän pituisen ja kolme eri Välimeren maata käsittävän lounasteeman Ravintola Talliin. Toteutus sijoittui aikavälille 4.5–6.5.2011. Opinnäytetyöni toimeksiantajana oli Ravintola Talli, joka toimii myös Mikkelin ammattikorkeakoulun opetusravintolana. Toiminnalliseen opinnäytetyöhöni kuului lounasteeman suunnittelu, toteutus ja kirjallinen raportointi.
Tutustuin ensiksi Välimeren ruokakulttuuriin ja tein siitä aiheeseen sopivan ruokalistan kolmen päivän ajalle. Reseptit löysin Välimerta käsittelevistä keittokirjoista ja niitä muokkaamalla loin lounaalle sopivan reseptiikan Aromi-ohjelmalle. Ravintolasaliin tein kullekin päivälle pienimuotoisen somistuksen. Työskentelin lounaspäivien ajan pääasiassa keittiössä.
Opinnäytetyöni näkökulmana oli asiakaspalaute, jota keräsin keittiötyön ohessa kaikkina kolmena päivänä. Perehdyin myös palautteen keräysmenetelmiin ja sen ongelmiin. Palautetta keräsin perinteisen kyselylomakkeen avulla sekä keskustelemalla asiakkaiden kanssa.
Asiakaspalautteen tuloksista huomasin Välimeren lounasteeman kiinnostaneen asiakkaita ja se oli otettu vastaan erittäin positiivisesti. Palautteesta selvisi myös, missä asiakkaat toivoivat parannusta ja missä olin onnistunut, samoin asiakkaita tuntui kiinnostavan erilaiset ruokaan liittyvät teemat.
Tutustuin ensiksi Välimeren ruokakulttuuriin ja tein siitä aiheeseen sopivan ruokalistan kolmen päivän ajalle. Reseptit löysin Välimerta käsittelevistä keittokirjoista ja niitä muokkaamalla loin lounaalle sopivan reseptiikan Aromi-ohjelmalle. Ravintolasaliin tein kullekin päivälle pienimuotoisen somistuksen. Työskentelin lounaspäivien ajan pääasiassa keittiössä.
Opinnäytetyöni näkökulmana oli asiakaspalaute, jota keräsin keittiötyön ohessa kaikkina kolmena päivänä. Perehdyin myös palautteen keräysmenetelmiin ja sen ongelmiin. Palautetta keräsin perinteisen kyselylomakkeen avulla sekä keskustelemalla asiakkaiden kanssa.
Asiakaspalautteen tuloksista huomasin Välimeren lounasteeman kiinnostaneen asiakkaita ja se oli otettu vastaan erittäin positiivisesti. Palautteesta selvisi myös, missä asiakkaat toivoivat parannusta ja missä olin onnistunut, samoin asiakkaita tuntui kiinnostavan erilaiset ruokaan liittyvät teemat.