Markkinoinnin kehittämissuunnitelma : Case: TandeM Design Oy
Palola, Eveliina (2011)
Palola, Eveliina
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201031036
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201031036
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli TandeM Design Oy. Yritys sijaitsee Kalajoella ja se on perustettu vuonna 2010. TandeM Designin henkilöstö muodostuu sen kahdesta omistajasta, jotka tarjoavat asiakkailleen asiantuntevaa sisustussuunnittelu- ja sisustusneuvontapalve¬luja.
Opinnäytetyön aiheena oli laatia markkinoinnin kehittämissuunnitelma TandeM Design Oy:lle. Työn tarkoituksena oli selvittää, miten yrityksen markkinointia tulisi kehittää ja millä keinoilla. Kehittämissuunnitelma koostui lähtökohta-analyyseistä, tavoitteiden asettamisesta, markkinointistrategian laatimisesta sekä toimintasuunnitelmasta.
Teoriaosio muodostui markkinoinnista, palvelujen markkinoinnin kilpailukeinoista sekä markkinoinnin suunnittelusta. Palvelujen markkinoinnin kilpailukeinoja ovat tuote, hinta, saatavuus, markkinointiviestintä, henkilöstö, prosessit ja fyysiset puitteet. Markkinoinnin suunnittelusta käsiteltiin siihen liittyvät keskeiset seikat sekä sen suunnitteluprosessi.
Empiiriseen osioon haettiin asiakasnäkökulmaa pienimuotoisilla asiakaskyselyillä, jotka tehtiin sähköpostitse. TandeM Designin yrittäjiä haastattelin sekä sähköpostitse että kasvotusten. Kehittämisehdotuksia laatiessani käytin apuna myös omia havaintojani yrityksen markkinoinnin tilasta. Tutkimusote opinnäytetyössä oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus.
Tutkimusta tehdessä kävi ilmi, että yrityksen markkinointi on hyvin olematonta. Sen toteutus on jäänyt hyvin vähälle ajan puutteen vuoksi. Asiakaspalveluun ja palvelutuotantoon oltiin todella tyytyväisiä, mutta tunnettavuuteen olisi panostettava enemmän.
Opinnäytetyön aiheena oli laatia markkinoinnin kehittämissuunnitelma TandeM Design Oy:lle. Työn tarkoituksena oli selvittää, miten yrityksen markkinointia tulisi kehittää ja millä keinoilla. Kehittämissuunnitelma koostui lähtökohta-analyyseistä, tavoitteiden asettamisesta, markkinointistrategian laatimisesta sekä toimintasuunnitelmasta.
Teoriaosio muodostui markkinoinnista, palvelujen markkinoinnin kilpailukeinoista sekä markkinoinnin suunnittelusta. Palvelujen markkinoinnin kilpailukeinoja ovat tuote, hinta, saatavuus, markkinointiviestintä, henkilöstö, prosessit ja fyysiset puitteet. Markkinoinnin suunnittelusta käsiteltiin siihen liittyvät keskeiset seikat sekä sen suunnitteluprosessi.
Empiiriseen osioon haettiin asiakasnäkökulmaa pienimuotoisilla asiakaskyselyillä, jotka tehtiin sähköpostitse. TandeM Designin yrittäjiä haastattelin sekä sähköpostitse että kasvotusten. Kehittämisehdotuksia laatiessani käytin apuna myös omia havaintojani yrityksen markkinoinnin tilasta. Tutkimusote opinnäytetyössä oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus.
Tutkimusta tehdessä kävi ilmi, että yrityksen markkinointi on hyvin olematonta. Sen toteutus on jäänyt hyvin vähälle ajan puutteen vuoksi. Asiakaspalveluun ja palvelutuotantoon oltiin todella tyytyväisiä, mutta tunnettavuuteen olisi panostettava enemmän.