Mikkelipuiston taloudellinen vaikuttavuus
Haukijärvi, Erja (2011)
Haukijärvi, Erja
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201021022
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201201021022
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee Mikkelipuistoa, joka on vielä melko uusi matkakohde kaupungissa. Yhtenä tavoitteena on selvittää Mikkelipuiston taloudellista vaikutusta ympäröivään alueeseen. Toisena tavoitteena on tutkia, millaista näkyvyyttä puiston mallipuutarhoilla on ja millaista taloudellista hyötyä niistä voi olla niiden omistajayrityksille. Pääasiallisin tutkimusmenetelmä oli määrällinen eli kvantitatiivinen tutkimus. Tutkimusta täydennettiin laadullisen tutkimuksen puolelle joillakin avoimilla kysymyksillä. Tutkimuksen aineisto kerättiin kesän aikana puistossa jaossa olleiden kyselylomakkeiden avulla.
Opinnäytetyön teoriaosa käsittelee matkailijan kuluttajakäyttäytymistä, matkailun taloudellisia vaiku-tuksia, matkailutuotetta ja sen elinkaarta, tapahtumien taloudellista vaikutusta sekä harrastematkailua, erityisesti puutarhamatkailua. Teorian keskiössä on puutarhamatkailun sisältämät mahdollisuudet. Teorian näkökulmana on matkailijan tekemien valintojen kehittyminen toiminnaksi, jolla on merkittäviä taloudellisia vaikutuksia, joita tutkitaan ja pyritään ohjaamaan.
Mikkelipuistossa käy sekä matkailijoita että mikkeliläisiä. Heitä oli tämän tutkimuksen mukaan puolet molempia. Tutkimukseen osallistuneista Mikkelipuiston kävijöistä oli eniten niitä, jotka ovat puistossa ensimmäistä kertaa. Heistä suurin osa oli kotimaisia matkailijoita. Kävijät tulivat puistoon viettämään vapaa-aikaansa ja heistä viidesosa oli sillä kertaa etsimässä jotain tietoa puistosta. Enemmistöä kiinnostavat kasvit eri tavoin. Matkailijoista osa oli tullut puistoon ensisijaisesti sen itsensä vuoksi. Useimmat tulevat todennäköisesti lähellä sijaitsevan matkailukohteen Kenkäveron takia. Puolella kyselyyn vastanneista oli mielessään jokin puutarhahanke, usein kotipihalla. Näihin kotipihan hankkeisiin etsittiin tietoa ja näkemystä mallipuutarhoista.
Mikkelipuisto on vielä melko uusi matkailukohde. Se tuo silti jo uuden joukon matkailijoita kaupunkiin. Sillä on taloudellista vaikutusta Mikkelin alueelle ja mallipuutarhojen kautta esillä oleville yrityksille. Sen tunnettuuden kasvaessa voi olla, että se houkuttelee vielä enemmän matkailijoita paikkakunnalle. Samalla myös etenkin puutarhamatkailijoiden osuus voi kasvaa. Puutarhoista haetaan esteettisen nautinnon ja rentoutumisen lisäksi myös oppia sekä tietoa. Tähän etsimiseen mallipuutarhoilla on mahdollisuus tarjota ratkaisuja.
Opinnäytetyön teoriaosa käsittelee matkailijan kuluttajakäyttäytymistä, matkailun taloudellisia vaiku-tuksia, matkailutuotetta ja sen elinkaarta, tapahtumien taloudellista vaikutusta sekä harrastematkailua, erityisesti puutarhamatkailua. Teorian keskiössä on puutarhamatkailun sisältämät mahdollisuudet. Teorian näkökulmana on matkailijan tekemien valintojen kehittyminen toiminnaksi, jolla on merkittäviä taloudellisia vaikutuksia, joita tutkitaan ja pyritään ohjaamaan.
Mikkelipuistossa käy sekä matkailijoita että mikkeliläisiä. Heitä oli tämän tutkimuksen mukaan puolet molempia. Tutkimukseen osallistuneista Mikkelipuiston kävijöistä oli eniten niitä, jotka ovat puistossa ensimmäistä kertaa. Heistä suurin osa oli kotimaisia matkailijoita. Kävijät tulivat puistoon viettämään vapaa-aikaansa ja heistä viidesosa oli sillä kertaa etsimässä jotain tietoa puistosta. Enemmistöä kiinnostavat kasvit eri tavoin. Matkailijoista osa oli tullut puistoon ensisijaisesti sen itsensä vuoksi. Useimmat tulevat todennäköisesti lähellä sijaitsevan matkailukohteen Kenkäveron takia. Puolella kyselyyn vastanneista oli mielessään jokin puutarhahanke, usein kotipihalla. Näihin kotipihan hankkeisiin etsittiin tietoa ja näkemystä mallipuutarhoista.
Mikkelipuisto on vielä melko uusi matkailukohde. Se tuo silti jo uuden joukon matkailijoita kaupunkiin. Sillä on taloudellista vaikutusta Mikkelin alueelle ja mallipuutarhojen kautta esillä oleville yrityksille. Sen tunnettuuden kasvaessa voi olla, että se houkuttelee vielä enemmän matkailijoita paikkakunnalle. Samalla myös etenkin puutarhamatkailijoiden osuus voi kasvaa. Puutarhoista haetaan esteettisen nautinnon ja rentoutumisen lisäksi myös oppia sekä tietoa. Tähän etsimiseen mallipuutarhoilla on mahdollisuus tarjota ratkaisuja.