Ulkomaalaisten asiakkaiden hotellin valintaan vaikuttavat tekijät. Case Sokos Hotel Ilves
Ohvo, Susanna (2011)
Ohvo, Susanna
Savonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011123019233
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011123019233
Tiivistelmä
Tamperella on lukuisia hotelleja ja hostelleja, joista asiakas voi valita mieleisensä majoituspaikan
saapuessaan kaupunkiin. Mikä saa asiakkaan valitsemaan tietyn hotellin näiden kaikkien
vaihtoehtojen joukosta?
Tutkimuksen tavoite oli selvittää, miksi ulkomaalaiset asiakkaat ovat valinneet Tampereen
hotelleista juuri Sokos Hotel Ilveksen viipymänsä ajaksi. Suomeen saapuvien ulkomaalaisten
asiakkaiden määrä on kasvussa ja heidän viipymänsä keston keskiarvo on suurempi kuin
suomalaisilla asiakkailla. Siksi heidän ostopäätösprosessinsa tutkimisen merkitys on yhä
tärkeämpää.
Tutkimuksen teoriaosa käsittelee ostopäätösprosessia, ostohaluun vaikuttavia tekijöitä ja itse
ostoprosessia.
Tutkimuks toteutettiin kvalitatiisena tutkimuksena ja tiedonkeruumenetelmänä käytettiin
kyselylomaketta. Kyselyn vastaajina toimivat Sokos Hotel Ilvekseen saapuvat ulkomaalaiset
asiakkaat. Tutkimuksen aineisto käsiteltiin hyödyntämällä SPSS- ohjelmaa sekä Microsoft Exceliä.
Kyselylomakkeiden avulla kerätyn datan lisäksi tuloksien analysoinnissa hyödynnettiin myös
tekemiäni havaintoja työskennellessäni itse Ilveksen vastaanotossa.
Tutkimuksen tulokset osoittavat eroja Sokos Hotel Ilveksen ulkomaalaisten asiakkaiden
ostopäätösprosessissa riippuen asiakkaan demograafisesta, sosisaalisesta ja psykologisesta
taustasta. Näitä eroja on tarkasteltu vertaamalla mm. työ- ja vapaa-ajan matkustajien vastauksia.
Tuloksia voidaan hyödyntää segmentoinnin ja markkinoinnin kehittämisessä.
saapuessaan kaupunkiin. Mikä saa asiakkaan valitsemaan tietyn hotellin näiden kaikkien
vaihtoehtojen joukosta?
Tutkimuksen tavoite oli selvittää, miksi ulkomaalaiset asiakkaat ovat valinneet Tampereen
hotelleista juuri Sokos Hotel Ilveksen viipymänsä ajaksi. Suomeen saapuvien ulkomaalaisten
asiakkaiden määrä on kasvussa ja heidän viipymänsä keston keskiarvo on suurempi kuin
suomalaisilla asiakkailla. Siksi heidän ostopäätösprosessinsa tutkimisen merkitys on yhä
tärkeämpää.
Tutkimuksen teoriaosa käsittelee ostopäätösprosessia, ostohaluun vaikuttavia tekijöitä ja itse
ostoprosessia.
Tutkimuks toteutettiin kvalitatiisena tutkimuksena ja tiedonkeruumenetelmänä käytettiin
kyselylomaketta. Kyselyn vastaajina toimivat Sokos Hotel Ilvekseen saapuvat ulkomaalaiset
asiakkaat. Tutkimuksen aineisto käsiteltiin hyödyntämällä SPSS- ohjelmaa sekä Microsoft Exceliä.
Kyselylomakkeiden avulla kerätyn datan lisäksi tuloksien analysoinnissa hyödynnettiin myös
tekemiäni havaintoja työskennellessäni itse Ilveksen vastaanotossa.
Tutkimuksen tulokset osoittavat eroja Sokos Hotel Ilveksen ulkomaalaisten asiakkaiden
ostopäätösprosessissa riippuen asiakkaan demograafisesta, sosisaalisesta ja psykologisesta
taustasta. Näitä eroja on tarkasteltu vertaamalla mm. työ- ja vapaa-ajan matkustajien vastauksia.
Tuloksia voidaan hyödyntää segmentoinnin ja markkinoinnin kehittämisessä.