Viestinä näkyviin : Tehokkaat kanavat nuorten tavoittamiseen
Vahtera, Elina (2011)
Vahtera, Elina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011122319166
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011122319166
Tiivistelmä
Opinnäytteeni käsittelee pankin nuorille suunnattua viestintää. Tarkoituksena oli selvittää tehokkaimmat keinot ja jakelukanavat nuorille suunnattuun viestintään. Viestinnästä koottiin viestintäsuunnitelma, jossa keskeisimmät ulkoisen viestinnän keinot oli lueteltu. Viestintäsuunnitelman taustalla käytettiin yhtä tuotetta, asuntolainaa. Asuntolaina katsottiin pankin vaihdon kannalta merkittävimmäksi kulmakiveksi. Viestintä-suunnitelman kohderyhmänä olivat ammattikorkeakouluopiskelijat, sillä heidän työllistymisensä todettiin kaikkein potentiaalisimmaksi, johtuen osittain opintoihin kuuluvasta pakollisesta harjoittelusta ja siitä työllistymisestä. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Aito Säästöpankki Oy. Yritys toimii Pirkanmaalla, joten segmentointi Tampereen ammattikorkeakoulun opiskelijoihin oli luonnollinen valinta. Opinnäytteessä viitekehyksenä käytettiin aikaisempia tutkimuksia liittyen nuorten mediakäyttäytymiseen ja viestinnän yleisimpiin jakelukanavoihin.
Tutkimuksissa kävi ilmi, että internet on noussut nuorten suosituimmaksi ja käytetyimmäksi mediaksi. Tutkimusten mukaan nuoret käyttävät päivästään 7,5 tuntia elektroniikan parissa. Niin ikään teoksessa pystyttiin tutkimuksiin perustuen toteamaan, että myös sosiaalinen media on vahvasti nousussa. Keväällä 2010 83 % 16–24-vuotiaista ja 76 prosenttia 25–34-vuotiaista oli rekisteröitynyt jonkun yhteisöpalvelun jäseneksi. Suomessa käytetyin yhteisöpalvelu on facebook, jolla on Suomessa yli 1,8 miljoonaa käyttäjää. Tutkimusten mukaan sanomalehtien lukeminen oli laskenut koko 2000-luvun ajan. Sanomalehtiä pidettiin kuitenkin luotettavina. Sen sijaan aikakauslehtien suosio oli kasvanut. Tutkimusten mukaan ulkoisen viestinnän merkittävimmät kanavat olivat yrityksen omat internet-sivut ja sosiaalinen media. Opinnäytteessä kävi myös ilmi, että pankin pitää olla erityisen tarkka sosiaalisessa mediassa, ettei se menetä mainettaan ja uskottavuuttaan.
Aito Säästöpankin tulee tehdä kotisivuista niin selkeät, että nuoret löytävät sieltä tiedon heti. Lisäksi kotisivuja pitää ylläpitää, kehittää ja päivittää jatkuvasti. Kotisivuilla tulee olla heti banneri asuntolainasta, jotta se herättää kiinnostusta ja nuoret löytävät sen heti. Mahdollisuuksien mukaan yrityksen kannattaa tehdä nuorille omat internet-sivut. Lisäksi Aito Säästöpankin tulee avata oma facebook-sivusto, jossa kävijät voivat käydä kommentoimassa sivuja. Lisäksi facebookissa järjestetään erilaisia kampanjoita. Yrityksen tulee myös enemmän olla mukana nuorille näkyvässä suhdetoiminnassa. Opinnäytteessä piilomainonta koettiin tehokkaammaksi kuin ”ständillä”-seisominen, sillä pankkiasiat ovat niin henkilökohtaisia, että nuoret arastelevat tulla kysymään palveluista julkisesti muiden nähden.
Tutkimuksissa kävi ilmi, että internet on noussut nuorten suosituimmaksi ja käytetyimmäksi mediaksi. Tutkimusten mukaan nuoret käyttävät päivästään 7,5 tuntia elektroniikan parissa. Niin ikään teoksessa pystyttiin tutkimuksiin perustuen toteamaan, että myös sosiaalinen media on vahvasti nousussa. Keväällä 2010 83 % 16–24-vuotiaista ja 76 prosenttia 25–34-vuotiaista oli rekisteröitynyt jonkun yhteisöpalvelun jäseneksi. Suomessa käytetyin yhteisöpalvelu on facebook, jolla on Suomessa yli 1,8 miljoonaa käyttäjää. Tutkimusten mukaan sanomalehtien lukeminen oli laskenut koko 2000-luvun ajan. Sanomalehtiä pidettiin kuitenkin luotettavina. Sen sijaan aikakauslehtien suosio oli kasvanut. Tutkimusten mukaan ulkoisen viestinnän merkittävimmät kanavat olivat yrityksen omat internet-sivut ja sosiaalinen media. Opinnäytteessä kävi myös ilmi, että pankin pitää olla erityisen tarkka sosiaalisessa mediassa, ettei se menetä mainettaan ja uskottavuuttaan.
Aito Säästöpankin tulee tehdä kotisivuista niin selkeät, että nuoret löytävät sieltä tiedon heti. Lisäksi kotisivuja pitää ylläpitää, kehittää ja päivittää jatkuvasti. Kotisivuilla tulee olla heti banneri asuntolainasta, jotta se herättää kiinnostusta ja nuoret löytävät sen heti. Mahdollisuuksien mukaan yrityksen kannattaa tehdä nuorille omat internet-sivut. Lisäksi Aito Säästöpankin tulee avata oma facebook-sivusto, jossa kävijät voivat käydä kommentoimassa sivuja. Lisäksi facebookissa järjestetään erilaisia kampanjoita. Yrityksen tulee myös enemmän olla mukana nuorille näkyvässä suhdetoiminnassa. Opinnäytteessä piilomainonta koettiin tehokkaammaksi kuin ”ständillä”-seisominen, sillä pankkiasiat ovat niin henkilökohtaisia, että nuoret arastelevat tulla kysymään palveluista julkisesti muiden nähden.