Internet-kaupankäynti Ruka-Kuusamon matkailuyrityksissä - sähköistä vieraanvaraisuutta palvelukohtaamisissa
Hanni-Vaara, Päivi (2011)
Hanni-Vaara, Päivi
Rovaniemen ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011122219149
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011122219149
Tiivistelmä
Internet-kaupankäynti luo jatkuvasti uusia mahdollisuuksia matkailualalle. Yritysten markkinointi-, myynti- ja jakelukanavat muuntuvat. Perinteisten toimintatapojen rinnalle nousee uusia käytänteitä, vuorovaikutuksen kanavat lisääntyvät ja matkailualueen saavutettavuus on ajattomampaa ja paikallisesti määrittelemätöntä. Internet-kaupankäynnin asema on tärkeä koko Suomen matkailulle. Sen vyöryvästä ja vauhdilla etenevästä kehityksestä on napattava kiinni ja se on saatettava yritysten arjen käytänteisiin. Tässä tutkimuksessa pureudutaan sähköiseen kaupankäyntiin ja sen tuomiin muutoksiin sekä kehityksen haasteisiin matkailualan yrityksissä. Aihetta lähestytään tarkastellen yrityksen myynnin toimenpiteitä, johon liitetään tiiviinä osana yrityksen ja kuluttajan välinen vuorovaikutus. Tutkimuksen kohteena ovat Ruka-Kuusamo Matkailuyhdistyksen jäsenyritykset.
Opinnäytetyön päätutkimuskysymys on: Mitkä ovat Internet-kaupankäynnin määrät ja muodot Ruka-Kuusamon matkailualueen yrityksissä? Määrällä tarkastellaan sitä, kuinka moni yrityksistä käy kauppaa Internetissä. Muodoilla poraudutaan kaupankäynnin kehitysasteisiin eli toiminnan tapoihin. Alatut-kimuskysymyksillä kartoitetaan asiakaspalveluun ja vuorovaikutukseen liittyviä tekijöitä hyvän ja huonon Internet-kaupankäynnin näkökulmista.
Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella ja puhelinhaastattelulla. Tutkimuksen tietoperusta rakennettiin malliksi, jossa yhdisteltiin useita teoreettisia viitekehyksiä. Internet-kaupankäynnin määrä ja muodot voitiin tunnistaa aineistosta. Myös hyvän ja huonon Internet-kaupankäynnin asiakaspalveluun ja vuorovaikutukseen liittyviä tekijöitä tunnistettiin. Yrityksillä on yksilöllisiä eroja Internet-kaupankäyntiin liittyvissä näkemyksissä, käytän-nöissä ja kehittämisen tarpeissa. Kuluttajan tiivis osallistaminen vuoropuheluun edistää kohteen saavutettavuutta ja tunnettuutta. Internet-kaupankäynti luo tälle luontevan väylän, myös kuluttajan näkökulmasta.
Opinnäytetyön päätutkimuskysymys on: Mitkä ovat Internet-kaupankäynnin määrät ja muodot Ruka-Kuusamon matkailualueen yrityksissä? Määrällä tarkastellaan sitä, kuinka moni yrityksistä käy kauppaa Internetissä. Muodoilla poraudutaan kaupankäynnin kehitysasteisiin eli toiminnan tapoihin. Alatut-kimuskysymyksillä kartoitetaan asiakaspalveluun ja vuorovaikutukseen liittyviä tekijöitä hyvän ja huonon Internet-kaupankäynnin näkökulmista.
Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella ja puhelinhaastattelulla. Tutkimuksen tietoperusta rakennettiin malliksi, jossa yhdisteltiin useita teoreettisia viitekehyksiä. Internet-kaupankäynnin määrä ja muodot voitiin tunnistaa aineistosta. Myös hyvän ja huonon Internet-kaupankäynnin asiakaspalveluun ja vuorovaikutukseen liittyviä tekijöitä tunnistettiin. Yrityksillä on yksilöllisiä eroja Internet-kaupankäyntiin liittyvissä näkemyksissä, käytän-nöissä ja kehittämisen tarpeissa. Kuluttajan tiivis osallistaminen vuoropuheluun edistää kohteen saavutettavuutta ja tunnettuutta. Internet-kaupankäynti luo tälle luontevan väylän, myös kuluttajan näkökulmasta.