Myyntityön kehittäminen
Kallio, Liisa (2011)
Kallio, Liisa
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011122119086
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011122119086
Tiivistelmä
Myyntityö on merkittävä osa liiketoimintaa, sillä liiketoiminta ei voi olla kannattavaa, jos yritys ei myy. Myyntityö vaatii myyjältä paljon osaamista, tietoa, motivaatiota sekä vuorovaikutustaitoja. Myyjän on hallittava kaikki myyntiprosessin vaiheet, jotta hän voi tarjota asiakkaalle parhaan mahdollisen ratkaisun ja toimia tuloksellisesti.
Tämän opinnäytetyön tutkimustehtävänä oli selvittää erään yrityksen myynnin kriittisiä kohtia. Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu myyntityöstä yleisesti, myyntiprosessin vaiheista, myyntituloksesta, motivaatiotekijöistä sekä myynnin johtamisesta.
Opinnäytetyö toteutettiin syksyllä 2011 pääasiassa laadullisella tutkimusmenetelmällä, mutta osaksi myös määrällisellä tutkimusmenetelmällä. Tutkimuksen laadullinen aineisto kerättiin teemahaastattelun avulla, ja määrällinen aineisto saatiin tutkimukseen osallistuneen yrityksen omista tietokannoista. Haastatteluihin osallistui viisi yrityksen palvelumyyjää.
Haastattelututkimuksen tulosten perusteella myyntityön kriittiset kohdat liittyivät mm. myyntiprosessin valmisteluvaiheeseen, myyntikäyntiin sekä jälkihoitoon. Tulosten perusteella muodostettiin kehittämisehdotuksia teoriatietoa hyväksikäyttäen.
Tämän opinnäytetyön tutkimustehtävänä oli selvittää erään yrityksen myynnin kriittisiä kohtia. Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu myyntityöstä yleisesti, myyntiprosessin vaiheista, myyntituloksesta, motivaatiotekijöistä sekä myynnin johtamisesta.
Opinnäytetyö toteutettiin syksyllä 2011 pääasiassa laadullisella tutkimusmenetelmällä, mutta osaksi myös määrällisellä tutkimusmenetelmällä. Tutkimuksen laadullinen aineisto kerättiin teemahaastattelun avulla, ja määrällinen aineisto saatiin tutkimukseen osallistuneen yrityksen omista tietokannoista. Haastatteluihin osallistui viisi yrityksen palvelumyyjää.
Haastattelututkimuksen tulosten perusteella myyntityön kriittiset kohdat liittyivät mm. myyntiprosessin valmisteluvaiheeseen, myyntikäyntiin sekä jälkihoitoon. Tulosten perusteella muodostettiin kehittämisehdotuksia teoriatietoa hyväksikäyttäen.