Patientsäkerhet : – Primär- och sekundärbedömning av patient med bröstsmärta
Patty, Daniel (2011)
Patty, Daniel
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2011
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 Unported
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011122119085
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011122119085
Tiivistelmä
Denna studie är ett beställningsarbete av högskolan Arcada. Syftet var att producera evidensbaserat undervisningsmaterial för studerande inom social- och hälsovårdsområdet. Materialets mål är att demonstrera grunderna till korrekt prehospital vård, hur förstavårdare utför primär- och sekundärbedömning av patienter, samt hur teamarbetet mellan förstavårdare skall fungera. Därtill är undervisningenmaterialet begränsat till ett patientfall. I detta fall valdes en patient med bröstsmärta. Studiens teoretiska referensramen baserar sig på Kolbs(1984) upplevelsebaserade inlärning.
Arbetet indelas i två delar, den skriftliga delen och produktionen av undervisningsmaterialet. Den skriftliga delen behandlar de kliniska kunskaperna som krävs för att förstå bakgrunden till bröstsmärta, hur man undersöker en patient prehospitalt samt hur vården av en patient med angina pectoris utförs. Teorin för teamarbete är baserad på Crew Resource Management(CRM) enligt LeSage(2011). Kapitlet om CRM behandlar LeSages kommunikationsmodell och patientsäkerhet. Andra artiklar och forskningar om CRM behandlas ytligt.
Undervisningsmaterialet producerades som en animerad kortfilm. Som metod för utvecklingen och produktionen valdes Ulrich och Eppingers (2008) modell för produktutveckling. Modellen anpassades för detta arbete. Processen börjar från planering och fortsätter med en utvecklingsfas. Under utvecklingen bildar man en lista med egenskaper och en teknisk ritning för produkten. Produktionsprocessen är en kombination av tekniskt kunnande och kreativitet. Den evidensbaserade produkten presenteras i formen av animationer, bilder och ljud. Resultatet är ett redskap för undervisning. The purpose of this study was to create material for teaching. The target group was defined as students within healthcare. The goal of the produced material, also referred to as the product, was to teach basic concepts of pre-hospital care. This included how to examine and interview patients, how to work as a team and how to increase patient safety. The content of the material was limited to one fictional case study. In this case a patient suffering from angina pectoris was chosen. In addition, the theoretical framework was based on experiential learning by Kolb(1984).
The study is divided into two parts. The written, theoretical part and the development and production of the product itself. The theoretical part covers basic physiology, such as the background to chest pain, how to examine patients, including how to interpret ECGs and how to interview patients. Teamwork is based on the Crew Resource Management(CRM) methods. In this case mainly on the communication model of LeSage(2011), alternative studies and articles about CRM are also discussed.
Product design and development was done according to methods by Ulrich and Eppinger(2008). The method was simplified for this study. Product development starts with planning and concept development. When the concept is chosen a product architecture is built. The final production process combines the evidence-based theoretical part with creativity to create a product that can be used for education. In this case an animated short film.
Arbetet indelas i två delar, den skriftliga delen och produktionen av undervisningsmaterialet. Den skriftliga delen behandlar de kliniska kunskaperna som krävs för att förstå bakgrunden till bröstsmärta, hur man undersöker en patient prehospitalt samt hur vården av en patient med angina pectoris utförs. Teorin för teamarbete är baserad på Crew Resource Management(CRM) enligt LeSage(2011). Kapitlet om CRM behandlar LeSages kommunikationsmodell och patientsäkerhet. Andra artiklar och forskningar om CRM behandlas ytligt.
Undervisningsmaterialet producerades som en animerad kortfilm. Som metod för utvecklingen och produktionen valdes Ulrich och Eppingers (2008) modell för produktutveckling. Modellen anpassades för detta arbete. Processen börjar från planering och fortsätter med en utvecklingsfas. Under utvecklingen bildar man en lista med egenskaper och en teknisk ritning för produkten. Produktionsprocessen är en kombination av tekniskt kunnande och kreativitet. Den evidensbaserade produkten presenteras i formen av animationer, bilder och ljud. Resultatet är ett redskap för undervisning.
The study is divided into two parts. The written, theoretical part and the development and production of the product itself. The theoretical part covers basic physiology, such as the background to chest pain, how to examine patients, including how to interpret ECGs and how to interview patients. Teamwork is based on the Crew Resource Management(CRM) methods. In this case mainly on the communication model of LeSage(2011), alternative studies and articles about CRM are also discussed.
Product design and development was done according to methods by Ulrich and Eppinger(2008). The method was simplified for this study. Product development starts with planning and concept development. When the concept is chosen a product architecture is built. The final production process combines the evidence-based theoretical part with creativity to create a product that can be used for education. In this case an animated short film.