Ensam i världen : En litteraturstudie om mobbning och förebyggande metoder
Pohjolainen, Camilla (2011)
Pohjolainen, Camilla
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011122019062
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011122019062
Tiivistelmä
Arbetet handlar om mobbning bland barn i förskole- och lågstadieåldern och syftet är att ta reda på vad socionomen kan göra för att förhindra och åtgärda mobbning. Arbetet skall vara till hjälp för personer som jobbar med barn i lågstadieålder. Frågeställningarna är: Vilka är de aktuella mobbningsförebyggande programmen i svenskfinland? Vilken är den vuxnas roll vid mobbning? Till vilken del beaktas barns sociala inklusion i arbetet med mobbning? Det här är en narrativ litteraturstudie, jag har använt mig av böcker, åtta artiklar, internet och två mobbningsförebyggande program StegVis och KiVa Skola, som används i svenskfinland. Arbetet handlar om vad mobbning är, skillnaden mellan flickors och pojkars sätt att mobba, lärarens, barnens och föräldrarnas syn på mobbning, varför mobbning sker, var den förekommer, vem som är mobbaren och vem som är offret, direkta konsekvenser av mobbning och konsekvenser för mobbarens och offrets framtid, vittnen för mobbning, vad det finns för metoder, vad vuxnas roll är och vad barnen kan göra. Resultatet visar att KiVa Skola används i hela Finland ända sedan det kom ut 2009 och StegVis är ett internationellt program som används i många länder. Förändring kan inte ske om det bara är de vuxna som jobbar mot mobbning, även barnen måste engageras, då kan våld och mobbning hanteras. Ett av mobbningsförebyggande programmen inkluderar inte barnen i mobbningsförebyggandet. Om man tröstar offret och straffar mobbaren, bara förstärker man problemet. Socionomen ska lyssna på barnen och hjälpa dem att uttrycka sina känslor för hur det känns att bli mobbad och förklara för de andra barnen att mobbning inte hjälper en att hitta sin plats i gruppen. Även de som mobbat ska få en chans att prata, söka stöd och få hjälp att förändra sitt beteende. Det är viktigt att socionomen är tillgänglig för barnen och villig att agera när mobbning uppstår. The thesis is about bullying among children of preschool and primary school age and aims to find out what the social carer can do to prevent and respond to bullying. The the-sis is helpful for people who work with children of primary school age. The questions for the research are: What are the current bullying prevention programs in Swedish-Finland? What is the role of adults in bullying? To what extent are children's social inclusion con-sidered in the process of bullying? This is a narrative literature review, I used books, eight articles, the internet and two bullying prevention programs StegVis and KiVa Skola, that are used in swedishfinland. The thesis is about what bullying is, the difference between the ways girls and boys bully, the teacher, children's and parents' views on bullying, why bullying occurs, where it oc-curs, who is the bully and who is the victim, the direct consequences of bullying and consequences for the bully’s and victim’s future, witnesses to bullying, what are the methods, what the adult's role is and what children can do. The results show that KiVa Skola has been used in Finland ever since it came out in 2009 and StegVis is an international program that is used in many countries. Change cannot happen if only the adults work against bullying, also the children must be involved, that’s when the violence and bullying can be handled. One of the two bullying prevention programs does not include the children in the bullying prevention. If you only comfort the victim and punish the bully you only reinforce the problem. The social carer are to listen to the children and help them express their feelings about how it feels to be bullied and explain to the other children that bullying does not help one find ones place in the group. Even those who are bullied must get a chance to talk, seek support and help to change their behavior. It is important that the social carer is available for the children and willing to act when bullying occurs.