Hiusalan oppilaitoskohtaisen opetussuunnitelman kehittäminen Prakticum ammattioppilaitokselle
Mickos, Jenny (2011)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011122019056
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011122019056
Tiivistelmä
Opetusministeriö (nykyinen Opetus- ja kulttuuriministeriö) antoi päätöksen ammatillisten perustutkintojen kehittämisestä 25.2.2008. Opetushallitus uudisti tämän päätöksen perusteella vuonna 2009 hiusalan opetussuunnitelman perusteet. He nimesivät valmistelutyöryhmän, joka koostui eri osaamisalueiden ammattilaisista, sekä yksittäisiä työryhmiä eri oppilaitoksista. Projektijohtajina toimivat Opetushallituksen eri asiantuntijat. Projektin tavoite oli tutkintokohtaisen opetussuunnitelman ja näyttötutkinnon perusteiden päivittäminen. Jokainen oppilaitos kehitti Opetushallitukselta saadun opetussuunnitelmien perusteiden pohjalta oppilaitoskohtaisen opetussuunnitelman.
Uudistetuissa perusteissa on keskitytty muuttamaan opiskelua työelämäläheisemmäksi, jotta työntekijä kykenisi tulevaisuudessa vastaamaan työelämän tuomiin haasteisiin. Nykypäivänä työnteko ja opiskelu kulkevat rinta rinnan sekä maanlaajuisten trendien takia työelämässä tarvitaan erikoisosaamista.
Suurin muutos opetussuunnitelmien perusteissa on se, että ammatilliset tutkinnot jaetaan opinto-osiin niin, että opiskelija voi suorittaa ne joko yksi kerrallaan tai näyttötutkintona. Lisäksi perusteisiin lisättiin ammatillisen tutkintojärjestelmän joustavuutta, jolla tarkoitetaan sitä että opiskelijat voivat nyt valita perustutkintoonsa lisäksi osia muista ammatillisista tutkinnoista. Uudistetuissa opetussuunnitelmien perusteissa on nyt myös yhdistetty peruskoulutus sekä näyttötutkinnot. Arviointitavat ovat niissä yhteiset, mutta ammattitaidon osoittamistavoissa voi esiintyä eroja. Euroopan unioni ja parlamentti on myös kehittänyt elinikäisen oppimisen avaintaitoja, joita suositellaan opettamaan kaikille Euroopan jäsenvaltioiden kansalaisille. Tärkeä uudistus uusissa perusteissa on lisäksi opiskelijoiden terveydentilavaatimusten tiukennus.
Opinnäytetyöni on projektiluonteinen ja se tehtiin yhteistyössä Prakticum ammattioppilaitoksen hiusalan opettajien kanssa keväällä 2009, jolloin itse työskentelin siellä tuntiopettajana. Projektityön tavoitteena oli kehittää ammattioppilaitokselle oppilaitoskohtainen opetussuunnitelma Opetushallituksen antamien uudistettujen perusteiden pohjalta. Työssä keskityttiin samaan valmiiksi oppilaitoskohtaisen opetussuunnitelman yhteinen ja tutkintokohtainen osa, jonka perusteella ensimmäisen vuoden opiskelijat aloittivat opiskelunsa vuonna 2010. Samalla uudistettiin myös ammattiosaamisen näytöt sekä siihen liittyvä materiaali, kuten esimerkiksi analyysikortit.
Uudistetuissa perusteissa on keskitytty muuttamaan opiskelua työelämäläheisemmäksi, jotta työntekijä kykenisi tulevaisuudessa vastaamaan työelämän tuomiin haasteisiin. Nykypäivänä työnteko ja opiskelu kulkevat rinta rinnan sekä maanlaajuisten trendien takia työelämässä tarvitaan erikoisosaamista.
Suurin muutos opetussuunnitelmien perusteissa on se, että ammatilliset tutkinnot jaetaan opinto-osiin niin, että opiskelija voi suorittaa ne joko yksi kerrallaan tai näyttötutkintona. Lisäksi perusteisiin lisättiin ammatillisen tutkintojärjestelmän joustavuutta, jolla tarkoitetaan sitä että opiskelijat voivat nyt valita perustutkintoonsa lisäksi osia muista ammatillisista tutkinnoista. Uudistetuissa opetussuunnitelmien perusteissa on nyt myös yhdistetty peruskoulutus sekä näyttötutkinnot. Arviointitavat ovat niissä yhteiset, mutta ammattitaidon osoittamistavoissa voi esiintyä eroja. Euroopan unioni ja parlamentti on myös kehittänyt elinikäisen oppimisen avaintaitoja, joita suositellaan opettamaan kaikille Euroopan jäsenvaltioiden kansalaisille. Tärkeä uudistus uusissa perusteissa on lisäksi opiskelijoiden terveydentilavaatimusten tiukennus.
Opinnäytetyöni on projektiluonteinen ja se tehtiin yhteistyössä Prakticum ammattioppilaitoksen hiusalan opettajien kanssa keväällä 2009, jolloin itse työskentelin siellä tuntiopettajana. Projektityön tavoitteena oli kehittää ammattioppilaitokselle oppilaitoskohtainen opetussuunnitelma Opetushallituksen antamien uudistettujen perusteiden pohjalta. Työssä keskityttiin samaan valmiiksi oppilaitoskohtaisen opetussuunnitelman yhteinen ja tutkintokohtainen osa, jonka perusteella ensimmäisen vuoden opiskelijat aloittivat opiskelunsa vuonna 2010. Samalla uudistettiin myös ammattiosaamisen näytöt sekä siihen liittyvä materiaali, kuten esimerkiksi analyysikortit.