Keep on rockin' : markkinointitutkimus musiikkiravintola Rockin' Hoodista
Määttänen, Markus (2011)
Määttänen, Markus
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011122019041
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011122019041
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyö tehtiin salolaiselle musiikkiravintola, Rockin’ Hoodille. Olimme aikaisemmin tehneet markkinointitutkimuskurssilla markkinointitutkimuksen yritykselle jolloin tutkimuksen analysointi jäi varsin suppeaksi. Tämän työn tarkoitus oli analysoida markkinointitutkimuksen tuloksia tarkemmin ja miettiä miten tutkimusta voitaisiin jatkossa kehittää. Tutkimuksessa selvitettiin Rockin’ Hoodin asiakkaiden tyytyväisyyttä ja tyytymättömyyttä ravintolan palveluun, hintatasoon, tiloihin ja tapahtumiin sekä yleiseen viihtyvyyteen. Tutkimuksen avulla selvisi myös Rockin’ Hoodin asiakaskunta ja markkinointikanava jolla heidät parhaiten tavoittaa.
Rockin’ Hoodin asiakkaille lähetettiin kutsu sähköpostissa sekä sosiaalisessa mediassa 18.3.2009 jossa heitä pyydettiin vastaamaan verkossa tehtyyn kyselylomakkeeseen. Kyselylomake suljettiin viikkoa myöhemmin 25.3.2009 kun vastauksia oli kertynyt 420 kappaletta. Vastaukset koodattiin ja syötettiin spss-tilasto-ohjelmaan, jonka avulla vastauksia taulukoitiin ja analysointiin. Avoimet kysymykset analysointiin vertailemalla vastauksia keskenään.
Markkinointitutkimuksen tulosten perusteella asiakkaat olivat yleisesti ottaen tyytyväisiä ravintola Rockin’ Hoodin toimintaan ja Rockin’ Hoodin koettiin tuovan kaivattua muutosta Salon yöelämään. Rockin’ Hoodin asiakaskunta koostui pääasiassa 18–39 -vuotiaista joita oli vastanneista lähes 90%. Ahkerimmat juhlijat olivat 18–24 -vuotiaat. Rockin’ Hoodin asiakkaat tavoitettiin internetin välityksellä varsin tehokkaasti ja tätä markkinointikanavaa tulisi myös jatkossa käyttää tehokkaasti hyödyksi.
Rockin’ Hoodin asiakkaille lähetettiin kutsu sähköpostissa sekä sosiaalisessa mediassa 18.3.2009 jossa heitä pyydettiin vastaamaan verkossa tehtyyn kyselylomakkeeseen. Kyselylomake suljettiin viikkoa myöhemmin 25.3.2009 kun vastauksia oli kertynyt 420 kappaletta. Vastaukset koodattiin ja syötettiin spss-tilasto-ohjelmaan, jonka avulla vastauksia taulukoitiin ja analysointiin. Avoimet kysymykset analysointiin vertailemalla vastauksia keskenään.
Markkinointitutkimuksen tulosten perusteella asiakkaat olivat yleisesti ottaen tyytyväisiä ravintola Rockin’ Hoodin toimintaan ja Rockin’ Hoodin koettiin tuovan kaivattua muutosta Salon yöelämään. Rockin’ Hoodin asiakaskunta koostui pääasiassa 18–39 -vuotiaista joita oli vastanneista lähes 90%. Ahkerimmat juhlijat olivat 18–24 -vuotiaat. Rockin’ Hoodin asiakkaat tavoitettiin internetin välityksellä varsin tehokkaasti ja tätä markkinointikanavaa tulisi myös jatkossa käyttää tehokkaasti hyödyksi.