Sairaanhoitajien kokemukset ImPrim-intensiivikurssista
Lehtonen, Olli (2011)
Lehtonen, Olli
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011122019033
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011122019033
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa ImPrim-koulutukseen osallistuneiden sairaanhoitajien kokemuksia intensiivikurssista Suomessa. Tavoitteena oli kuvata erityisesti hoitoalan ammattilaisille ja opiskelijoille ImPrim-koulutuksen sisältöä, jotta tutkimusta voidaan mahdollisuuksien mukaan hyödyntää samankaltaisissa tutkimuksissa tai kyseisen koulutuksen mahdollisessa uudelleentoteutuksessa sekä täydennyskoulutuksien kehittämisessä. Tutkimusongelmina olivat intensiivikurssille osallistuneiden kokemukset ImPrim-koulutuksen luennoista ja tutustumiskäynneistä, ja miten he aikovat kuvailla ImPrim-koulutusta kotimaansa kollegoilleen.
Aineistona oli kuuden ulkomaalaisen sairaanhoitajan kanssa käyty haastattelu, joka nauhoitettiin ääninauhurilla ja litteroitiin jälkeenpäin. Muuta aineistoa olivat internetin kautta haetut tutkimukset ja tiedot täydennyskoulutuksesta.
Täydennyskoulutus tarkoittaa jonkin tutkinnon, kuten sairaanhoitajatutkinnon suorittaneelle suunnattua koulutusjaksoa, jonka tarkoitus on ylläpitää, kehittää ja syventää ammattitaitoa. Terveydenhoitoalan ammattilaiset ovat velvoitettuja lain 1994/559 kautta osallistumaan säännöllisesti täydennyskoulutukseen, mutta heiltä edellytetään myös oma-aloitteisuutta ammattitaitojensa ylläpidossä.
Koska kyseessä oli haastattelututkimus, tiedonhakumenetelminä toimivat haastattelu ja sen tukena havainnointi. Aineiston analyysin helpottamiseksi käytettiin litterointia eli puhtaaksikirjoitusta.
Analyysi osoitti, että sairaanhoitajien kokemukset ImPrim-koulutuksesta olivat erittäin positiiviset. Luennot koettiin mielenkiintoisiksi ja hyödyllisiksi, ja tutustumiskäynnit erilaisille osastoille ja poliklinikoille antoivat hyvän käsityksen Suomen perusterveydenhuollon tasosta. Kiinnostavimmaksi aiheeksi sekä luennoilla, että tutustumiskäynneillä osoittautui vanhusten hoito. Ainoaksi negatiiviseksi asiaksi koettiin matkustusvaikeudet Suomeen ja se, että sairaanhoitajat joutuivat itse maksamaan matkansa.
Kollegoilleen sairaanhoitajat aikovat kertoa erityisesti Suomen sairaanhoitajien opintomahdollisuuksista, koska ne poikkeavat melko paljon heidän kotimaidensa järjestelmässä, jossa opinnot maksavat enemmän ja jatkokoulutusmahdollisuudet ovat suppeammat.
Aineistona oli kuuden ulkomaalaisen sairaanhoitajan kanssa käyty haastattelu, joka nauhoitettiin ääninauhurilla ja litteroitiin jälkeenpäin. Muuta aineistoa olivat internetin kautta haetut tutkimukset ja tiedot täydennyskoulutuksesta.
Täydennyskoulutus tarkoittaa jonkin tutkinnon, kuten sairaanhoitajatutkinnon suorittaneelle suunnattua koulutusjaksoa, jonka tarkoitus on ylläpitää, kehittää ja syventää ammattitaitoa. Terveydenhoitoalan ammattilaiset ovat velvoitettuja lain 1994/559 kautta osallistumaan säännöllisesti täydennyskoulutukseen, mutta heiltä edellytetään myös oma-aloitteisuutta ammattitaitojensa ylläpidossä.
Koska kyseessä oli haastattelututkimus, tiedonhakumenetelminä toimivat haastattelu ja sen tukena havainnointi. Aineiston analyysin helpottamiseksi käytettiin litterointia eli puhtaaksikirjoitusta.
Analyysi osoitti, että sairaanhoitajien kokemukset ImPrim-koulutuksesta olivat erittäin positiiviset. Luennot koettiin mielenkiintoisiksi ja hyödyllisiksi, ja tutustumiskäynnit erilaisille osastoille ja poliklinikoille antoivat hyvän käsityksen Suomen perusterveydenhuollon tasosta. Kiinnostavimmaksi aiheeksi sekä luennoilla, että tutustumiskäynneillä osoittautui vanhusten hoito. Ainoaksi negatiiviseksi asiaksi koettiin matkustusvaikeudet Suomeen ja se, että sairaanhoitajat joutuivat itse maksamaan matkansa.
Kollegoilleen sairaanhoitajat aikovat kertoa erityisesti Suomen sairaanhoitajien opintomahdollisuuksista, koska ne poikkeavat melko paljon heidän kotimaidensa järjestelmässä, jossa opinnot maksavat enemmän ja jatkokoulutusmahdollisuudet ovat suppeammat.