Monikulttuurisen varhaiskasvatuksen palveluvalikon käyttöönoton kartoitus ja arviointi Tampereen päivähoidossa
Tiilikainen, Annika (2011)
Tiilikainen, Annika
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011122019009
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011122019009
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on kartoittaa ja arvioida monikulttuurisen varhaiskasvatuksen palveluvalikon käyttöönottoa Tampereen päivähoidossa. Palveluvalikko on Internet-sivusto, joka otettiin käyttöön kaupungin sisäisessä Intranetissä helmikuussa 2011. Sen tarkoituksena on toimia uutena työvälineenä varhaiskasvattajille.
Teoreettisen taustan muodostaa monikulttuurinen varhaiskasvatus sekä Suomessa että muissa Pohjoismaissa. Monikulttuurista varhaiskasvatusta tarkastellaan lainsäädännön, kulttuurin ja erilaisten vallitsevien arvopohjien kannalta. Monikulttuurisen varhaiskasvatuksen palveluvalikko osa-alueineen esitellään myös teoreettisen osuuden yhteydessä.
Palveluvalikon käytön kartoitus toteutettiin kahdessa osassa sähköisenä kyselytutkimuksena. Vastaajina olivat Tampereen päivähoidon varhaiskasvattajat. Yhteensä vastaajia oli 25. Heiltä kysyttiin heidän henkilökohtaisia näkemyksiään siitä, mitä asioita he pitävät tärkeinä monikulttuurisen varhaiskasvatuksen toteuttamisessa sekä minkä verran he ovat käyttäneet palveluvalikkoa ja miten kokeneet sen käytön. Vastauksista piirtyy selvälinjainen kuva siitä, että Tampereen varhaiskasvattajat suhtautuvat positiivisesti monikulttuurisen varhaiskasvatuksen mukanaan tuomiin haasteisiin. He kokevat osaamisensa melko hyväksi nykyiselläänkin, mutta kaipaisivat silti vielä enemmän tietoa aiheesta tukemaan kiireistä ja haastavaa työtään. Erityisesti varhaiskasvattajat toivoisivat, että palveluvalikon kautta löytyvä tieto monikulttuurisesta varhaiskasvatuksesta olisi yksinkertaisemmassa muodossa ja selkeämmin esitettynä.
Teoreettisen taustan muodostaa monikulttuurinen varhaiskasvatus sekä Suomessa että muissa Pohjoismaissa. Monikulttuurista varhaiskasvatusta tarkastellaan lainsäädännön, kulttuurin ja erilaisten vallitsevien arvopohjien kannalta. Monikulttuurisen varhaiskasvatuksen palveluvalikko osa-alueineen esitellään myös teoreettisen osuuden yhteydessä.
Palveluvalikon käytön kartoitus toteutettiin kahdessa osassa sähköisenä kyselytutkimuksena. Vastaajina olivat Tampereen päivähoidon varhaiskasvattajat. Yhteensä vastaajia oli 25. Heiltä kysyttiin heidän henkilökohtaisia näkemyksiään siitä, mitä asioita he pitävät tärkeinä monikulttuurisen varhaiskasvatuksen toteuttamisessa sekä minkä verran he ovat käyttäneet palveluvalikkoa ja miten kokeneet sen käytön. Vastauksista piirtyy selvälinjainen kuva siitä, että Tampereen varhaiskasvattajat suhtautuvat positiivisesti monikulttuurisen varhaiskasvatuksen mukanaan tuomiin haasteisiin. He kokevat osaamisensa melko hyväksi nykyiselläänkin, mutta kaipaisivat silti vielä enemmän tietoa aiheesta tukemaan kiireistä ja haastavaa työtään. Erityisesti varhaiskasvattajat toivoisivat, että palveluvalikon kautta löytyvä tieto monikulttuurisesta varhaiskasvatuksesta olisi yksinkertaisemmassa muodossa ja selkeämmin esitettynä.