Mikkelin kesätapahtumien vaikutukset vuonna 2010 yritysten näkökulmasta
Laine, Simo; Sikström, Pyry (2011)
Lataukset:
Laine, Simo
Sikström, Pyry
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011122018995
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011122018995
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tavoitteena oli tutkia Mikkelin alueen kesätapahtumien vaikutusta yritysten näkökulmasta. Työn toimeksiantajana toimi Mikkelin ammattikorkeakoulun kulttuurituotannon linja. Tutkimusongelmana työssämme oli selvittää kesätapahtumien vaikutus Mikkelin seudun yrityksiin.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsittelimme projektiosaamista, projektin suunnittelua ja vaiheita, projektin toteutusta, projektin johtamista, projektin lopettamista sekä tapahtumia projektina. Teo-riassa käsitellään myös tapahtumamarkkinointia, markkinointia yleisesti, markkinoinnin suunnit-telua, markkinointi viestintää sekä jälkimarkkinointia.
Tekemämme tutkimuksen perusteella pyrittiin selvittämään Mikkelin kesätapahtumien vaikutuk-set Mikkelin seudun yrityksiin kesällä 2010. Tutkimus tehtiin webropol kyselynä ja siinä käytet-tiin pää-asiallisesti kvantitatiivista tutkimus menetelmää, joidenkin kysymysten vastauksia kui-tenkin pyrittiin täydentämään myös avoimilla kysymyksillä. Kysely tutkimuksemme muodostui seuraavista osa-alueista: perustietoja yrityksestä, yritysten tietoisuus tapahtumista, yritysten val-mistautuminen tapahtumiin, tapahtumien vaikutus yritysten liiketoimintaan, yhteistyö tapahtu-majärjestäjien ja muiden yritysten kanssa sekä tapahtumien muut vaikutukset.
Tutkimus oli kohdistettu hajautetusti Mikkelin seudun yrityksille ja monille eri toimialoille. Tut-kimuksen kysely lähetettiin 170 mikkeliläiselle yritykselle, joista vastasi 50 eri yritystä. Tämä tarkoittaa sitä, että vastausprosentiksi muodostui 29,4 prosenttia. Tuloksista selvisi, että yritykset olivat kokeneet tapahtumien vaikuttavan positiivisesti yritysten toimintaan. Yhteistyötä oli myös tehty yritysten sekä tapahtumien välillä tapahtumien aikana. Monet yritykset kuitenkin toivoivat, että yhteistyötä olisi enemmän. Mielestämme Mikkeliläisten yritysten tulisi siis kehittää yhteis-työn järjestämistä toistensa sekä tapahtumien kanssa.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsittelimme projektiosaamista, projektin suunnittelua ja vaiheita, projektin toteutusta, projektin johtamista, projektin lopettamista sekä tapahtumia projektina. Teo-riassa käsitellään myös tapahtumamarkkinointia, markkinointia yleisesti, markkinoinnin suunnit-telua, markkinointi viestintää sekä jälkimarkkinointia.
Tekemämme tutkimuksen perusteella pyrittiin selvittämään Mikkelin kesätapahtumien vaikutuk-set Mikkelin seudun yrityksiin kesällä 2010. Tutkimus tehtiin webropol kyselynä ja siinä käytet-tiin pää-asiallisesti kvantitatiivista tutkimus menetelmää, joidenkin kysymysten vastauksia kui-tenkin pyrittiin täydentämään myös avoimilla kysymyksillä. Kysely tutkimuksemme muodostui seuraavista osa-alueista: perustietoja yrityksestä, yritysten tietoisuus tapahtumista, yritysten val-mistautuminen tapahtumiin, tapahtumien vaikutus yritysten liiketoimintaan, yhteistyö tapahtu-majärjestäjien ja muiden yritysten kanssa sekä tapahtumien muut vaikutukset.
Tutkimus oli kohdistettu hajautetusti Mikkelin seudun yrityksille ja monille eri toimialoille. Tut-kimuksen kysely lähetettiin 170 mikkeliläiselle yritykselle, joista vastasi 50 eri yritystä. Tämä tarkoittaa sitä, että vastausprosentiksi muodostui 29,4 prosenttia. Tuloksista selvisi, että yritykset olivat kokeneet tapahtumien vaikuttavan positiivisesti yritysten toimintaan. Yhteistyötä oli myös tehty yritysten sekä tapahtumien välillä tapahtumien aikana. Monet yritykset kuitenkin toivoivat, että yhteistyötä olisi enemmän. Mielestämme Mikkeliläisten yritysten tulisi siis kehittää yhteis-työn järjestämistä toistensa sekä tapahtumien kanssa.