Bemötande på en hälsostation : En kvalitativ intervjustudie
Lähdeaho, Rose-Marie (2011)
Lähdeaho, Rose-Marie
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2011
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011122018979
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011122018979
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on laadullinen tutkimus kohtaamisesta terveyskeskuksessa. Tutki-muksen tavoitteena on selvittää, miten potilas haluaa tulla kohdelluksi terveyskeskukses-sa. Tutkimus on rajattu ja tarkastelee vastausta potilaannäkökulmasta. Tutkimuksen ky-symykset ovat: "Millaista hoitoa potilaat haluavat?" ja "mikä on tärkeintä kohtelussa?". Teoreettisena viitekehyksenä on käytetty Simon Roachin viisi C:tä, eli compassion (myötätunto), competence (osaaminen), confidence (luottamus), consience (omantunto) ja commitment (sitoutuminen). Yhdessä nämä käsitteet muodostavat huolenpidon. Tiedot kerätään laadullisen teemahaastattelun kautta. Viisi, Espoossa asuvaa, haastateltavaa osallistui tutkimukseen. Haastattelut tallennettiin nauhurille, jotka myöhemmin kirjoitet-tiin puhtaaksi. Haastatteluaineisto analysoitiin käyttäen laadullista sisällön analyysia. Tulokset jaettiin teemoihin, jotka jakautuivat luokkiin perustanaan kysymykset "Mitä tarkoittaa kohtelu?" Kuusi ryhmää joita päätettiin tutkia tarkemmin olivat: sanaton vies-tintä, kieli, ajanhallinta, ammattimainen, epäammattimainen ja kuunnella. Tulokset osoittavat, että katsekontakti, henkilökohtainen kemia ja kehonkieli on tärkeää sanatto-massa viestinnässä. Tutkimuksessa todettiin, että sillä on merkitystä kuinka hoitajat pu-huvat, käyttävätkö he paljon murretta ja lääketieteellisiä termejä. Stressi, vaihteleva aika sekä tehokkuus vaikuttavat ajankäyttöön. Objektiivisuus, persoonallisuus ja yksilöllisyys vaikuttavat ammattimaisuuteen. Epäkohteliaisuus, välinpitämättömyys ja huolimattomuus antaa epäammattimaisen kuvan.