PALVELUITA YHTEENSOVITTAMASSA : Työväline ammatillisen kuntoutuksen yksilövalmentajalle
Kuusikko, Jenni (2011)
Kuusikko, Jenni
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121918876
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121918876
Tiivistelmä
Sosiaalipalvelut ovat viime vuosina olleet muutoksen kohteena. Palveluita on alettu tuotteistaa ja paketoida eri palveluntuottajien järjestettäviksi. Samalla palvelujärjestelmä sirpaloituu entisestään, eikä kukaan välttämättä vastaa niistä asiakkaista, joiden tarpeita tarjolla olevat palvelupaketit eivät kata. Tämä luo tarpeen palveluohjauksen osaamiselle myös muilla tahoilla kuin perinteisessä kuntien palveluohjauksessa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää ammatillisessa kuntoutuksessa toimivan, yksityisen valmennusalan yrityksen yksilövalmentajien palvelujärjestelmäosaamista siten, että valmentajilla on tiedolliset lähtökohdat ohjata kuntoutujaa hakemaan sellaisia sosiaalisia etuuksia, joihin yrityksen ammatillisen kuntoutuksen asiakkaan voidaan vamman tai sairauden vuoksi katsoa mahdollisesti olevan oikeutettu.
Aiheesta koottiin pääasiassa Kelalta, sosiaali- ja terveystoimesta sekä verohallinnosta haettavat, lainsäädännön takaamat sosiaaliset etuudet, joiden voitiin nähdä edesauttavan asiakkaan työhönpaluumahdollisuutta taloudellisen tilanteen kohenemisen ja arjessa selviytymisen paranemisen kautta. Näistä yhdistettiin kirjalliseen muotoon diasarjaksi etuuksien pääkohdat, kuten kenelle etuutta voidaan myöntää, mistä sitä on mahdollista hakea ja mitä haettaessa on syytä huomioida. Diasarja toimii työvälineenä, ja se esiteltiin käyttötarkoituksineen toimeksiannon tehneen yrityksen yksilövalmentajille sekä luovutettiin heidän käyttöönsä koulutuspäivässä. Tämän jälkeen valmentajille annettiin mahdollisuus testata ja kommentoida työvälinettä. Kokemusten pohjalta työvälinettä muokattiin vielä yrityksen tarpeisiin sopivaksi.
Raportoinnissa käydään läpi työvälineen syntyprosessi, jonka tarvetta ja tarkoituksenmukaisuutta perustellaan palveluohjauksen teoriataustan ja yksilövalmennusprosessin kautta. Opinnäytetyön pohjalta ei voida tehdä johtopäätöksiä siitä, kehittyikö yksilövalmentajien osaaminen. Kehittymisen
arviointi vaatisi erillisen tutkimuksen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää ammatillisessa kuntoutuksessa toimivan, yksityisen valmennusalan yrityksen yksilövalmentajien palvelujärjestelmäosaamista siten, että valmentajilla on tiedolliset lähtökohdat ohjata kuntoutujaa hakemaan sellaisia sosiaalisia etuuksia, joihin yrityksen ammatillisen kuntoutuksen asiakkaan voidaan vamman tai sairauden vuoksi katsoa mahdollisesti olevan oikeutettu.
Aiheesta koottiin pääasiassa Kelalta, sosiaali- ja terveystoimesta sekä verohallinnosta haettavat, lainsäädännön takaamat sosiaaliset etuudet, joiden voitiin nähdä edesauttavan asiakkaan työhönpaluumahdollisuutta taloudellisen tilanteen kohenemisen ja arjessa selviytymisen paranemisen kautta. Näistä yhdistettiin kirjalliseen muotoon diasarjaksi etuuksien pääkohdat, kuten kenelle etuutta voidaan myöntää, mistä sitä on mahdollista hakea ja mitä haettaessa on syytä huomioida. Diasarja toimii työvälineenä, ja se esiteltiin käyttötarkoituksineen toimeksiannon tehneen yrityksen yksilövalmentajille sekä luovutettiin heidän käyttöönsä koulutuspäivässä. Tämän jälkeen valmentajille annettiin mahdollisuus testata ja kommentoida työvälinettä. Kokemusten pohjalta työvälinettä muokattiin vielä yrityksen tarpeisiin sopivaksi.
Raportoinnissa käydään läpi työvälineen syntyprosessi, jonka tarvetta ja tarkoituksenmukaisuutta perustellaan palveluohjauksen teoriataustan ja yksilövalmennusprosessin kautta. Opinnäytetyön pohjalta ei voida tehdä johtopäätöksiä siitä, kehittyikö yksilövalmentajien osaaminen. Kehittymisen
arviointi vaatisi erillisen tutkimuksen.