Sjötransporter från Kina till Finland och dess miljöpåverkningar
Salomaa, Ida (2011)
Salomaa, Ida
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2011
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121918864
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121918864
Tiivistelmä
I den globaliserade världen vi idag lever i har det blivit allt vanligare att transportera varor från utlandet. Avstånden mellan länderna är väldigt långa och transporterna sker ofta på miljöns bekostnad. Största delen av varorna från Kina transporteras till Finland sjövägen. Sjötransporter orsakar mycket koldioxid, svavel- och kväveutsläpp. Kina blev år 2008 medlem i WTO och därmed togs importbegränsningarna bort inom EU. Detta ledde till att Kina kan ännu effektivare erbjuda egen producerade varor till den europeiska marknaden. Syftet med detta examensarbete är att studera oceanfartygs och feederfartygens miljöpåverkningar och även hur de olika rederierna tar hand om fartygen. Examensarbetet koncentrerar sig närmare att studera bunkeroljans, ballast vattnets, återvinningen av fartyg, och målfärgens betydelse för den marina miljön. Delsyftet i arbetet är att hitta eventuella skillnader mellan tre rederier och deras miljöprogram. Den centrala problemställningen är rederiernas miljöuppmärksamhet och hur rederierna hanterar det. Detta examensarbete koncentrerar sig på att jämföra Maersks, Evergreens och CMA CGM: s olika miljöprogram. Den teoretiska delen tar fram centrala kriterier att ta i beaktan vid valet av transportör. Den empiriska delen baserar sig på den kvalitativa undersökningsmetoden och examensarbetet är närmare sagt en explorativ undersökning. Materialet i examensarbetet baserar sig på elektroniska källor, böcker och på artiklar från olika tidsskrifter. Resultatet i examensarbetet tyder på att rederiet Maersk är det mest miljövänliga rederiet av de tre olika rederierna som undersöktes. Antagandet baserar sig på det materialet som har använts i examensarbete. Resultatet tyder dock också på att alla tre rederier har vida miljöprogram. Globalization has made it more and more common to transport goods from abroad. Dis-tances between countries can sometimes be very long and transportations often take place at the expense of the environment. A big quantity of goods is being transported to Finland from China by ocean. Ocean transportations cause for example carbon dioxide, sulfur- and nitrogen emissions. In the year 2008 China became a member of the WTO and this removed import restrictions to the EU. This led to China being able to offer goods to the European market more efficiently. The main aim of the thesis is to study ocean vessels’ and feeder vessels’ environmental impacts and how shipping companies are handling them A closer look is taken at how fuels, ballast waters, ocean vessels’ recycling and vessels’ paints influence the marine environment. The secondary aim of the study is to find possible differences between three different shipping companies when it comes to their environmental programs. The central issue of the thesis is the shipping companies’ environmental awareness and that translates into an environmental program. The theoretical framework also includes the central criterions that customers emphasize when they are choosing a supplier. The empirical part consists of qualitative study and to be more precise, it is based on explorative research. Information is based on electrical sources, literature and articles from news papers. The survey concentrates on comparing Maersk’s, Evergreen’s and CMA CGM’s environmental programs. The results of the study show that from the three shipping companies mentioned before, Maersk is the most environmentally friendly. The outcome is based on the information which is presented in this study. The results show however that all the three companies have wide environmental programs.