Mielikuvasta artefaktiksi : Kuinka taidegrafiikan prosessia voidaan tarkastella oppimisen ja opettamisen näkökulmasta?
Kousa, Pia (2011)
Kousa, Pia
Hämeen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121918823
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121918823
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkasteltiin luovaa ja taiteellista prosessia taidegrafiikan
näkökulmasta käsin. Opinnäytetyössä oli tarkoituksena tuoda prosessia
oppimisen ja opettamisen kautta lähestyttävälle tasolle. Osana opinnäytetyötä
valmistui oppimateriaalia Lahden ammattikorkeakoulun Muotoilu- ja
taideinstituutin kuvataiteen koulutusohjelmaan. Oppimateriaali muodostui
yhtä taidegrafiikan syväpainomenetelmää, ImagOn-gravyyreja, käsittelevästä
menetelmäoppaasta. Oppaan aihepiiri on toiminut opinnäytetyössä
myös aiheen rajauksena. Työ tarkasteli taidegrafiikkaa erityisesti tietyn
tekniikan kautta, samoin oppimista ja opetusta ennen kaikkea taiteen korkeakouluopetuksen
kautta.
Opinnäytetyössä on lähestytty taiteellista prosessia käsityöllisen suunnittelun
ja valmistuksen teoreettisen mallin kautta. Pedagogisia näkökulmia
taiteen opetukseen on havainnollistettu integroivan kuvataideopetuksen
voileipämallin avulla. Keskeisinä oppimiskäsityksinä työssä on käsitelty
konstruktivistista ja kokemuksellista oppimista.
Taiteen oppimiseen liittyy olennaisesti käsityömäisen taidon ja kuvallisen
ajattelun kehittyminen. Luovassa prosessissa tekijän alkumielikuva muuntuu
konkreettiseksi teokseksi ja saman aikaisesti prosessissa tapahtuu oppimista. Työvaiheiden harjoittelu, sekä kuvallisen idean kehittäminen ovat
osa oppimisen prosessia. Taiteen tuottaminen synnyttää kokemuksen kautta
tietoa. Tie toa karttuu myös taidetta katsomalla ja siitä keskustelemalla.
Taideopettajan tulisi tunnistaa itsessään opetustyön taustalla vaikuttavat
käsitykset niin taiteesta kuin oppimisestakin. Opetuksessa tulisi huomioida
taitojen ja tekniikan oppiminen, mutta myös keskustelu kuvallisista merkityksistä.Tulkinta ja analyysi auttavat oppijaa pukemaan sanoiksi ajatteluaan ja samalla käsitteiden kautta ymmärtämään kuvassa vaikuttavia tekijöitä.
näkökulmasta käsin. Opinnäytetyössä oli tarkoituksena tuoda prosessia
oppimisen ja opettamisen kautta lähestyttävälle tasolle. Osana opinnäytetyötä
valmistui oppimateriaalia Lahden ammattikorkeakoulun Muotoilu- ja
taideinstituutin kuvataiteen koulutusohjelmaan. Oppimateriaali muodostui
yhtä taidegrafiikan syväpainomenetelmää, ImagOn-gravyyreja, käsittelevästä
menetelmäoppaasta. Oppaan aihepiiri on toiminut opinnäytetyössä
myös aiheen rajauksena. Työ tarkasteli taidegrafiikkaa erityisesti tietyn
tekniikan kautta, samoin oppimista ja opetusta ennen kaikkea taiteen korkeakouluopetuksen
kautta.
Opinnäytetyössä on lähestytty taiteellista prosessia käsityöllisen suunnittelun
ja valmistuksen teoreettisen mallin kautta. Pedagogisia näkökulmia
taiteen opetukseen on havainnollistettu integroivan kuvataideopetuksen
voileipämallin avulla. Keskeisinä oppimiskäsityksinä työssä on käsitelty
konstruktivistista ja kokemuksellista oppimista.
Taiteen oppimiseen liittyy olennaisesti käsityömäisen taidon ja kuvallisen
ajattelun kehittyminen. Luovassa prosessissa tekijän alkumielikuva muuntuu
konkreettiseksi teokseksi ja saman aikaisesti prosessissa tapahtuu oppimista. Työvaiheiden harjoittelu, sekä kuvallisen idean kehittäminen ovat
osa oppimisen prosessia. Taiteen tuottaminen synnyttää kokemuksen kautta
tietoa. Tie toa karttuu myös taidetta katsomalla ja siitä keskustelemalla.
Taideopettajan tulisi tunnistaa itsessään opetustyön taustalla vaikuttavat
käsitykset niin taiteesta kuin oppimisestakin. Opetuksessa tulisi huomioida
taitojen ja tekniikan oppiminen, mutta myös keskustelu kuvallisista merkityksistä.Tulkinta ja analyysi auttavat oppijaa pukemaan sanoiksi ajatteluaan ja samalla käsitteiden kautta ymmärtämään kuvassa vaikuttavia tekijöitä.