Musiikkikasvatus lapsen kasvun ja kehityksen edistäjänä
Vähäsöyrinki, Eveliina (2011)
Vähäsöyrinki, Eveliina
Vaasan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121918806
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121918806
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää vanhempien kokemuksia musiikkileikkikoulun ja soitinvalmennusryhmän vaikutuksesta lapsen kasvuun ja kehitykseen. Lisäksi työssä kartoitettiin lasten mieltymyksiä jatkaa musiikin harrastamista sekä heidän kiinnostustaan erilaisiin soitinvalmennusryhmiin.
Tutkimus oli kvantitatiivisesti painottunut, mutta siinä oli myös kvalitatiivisesti analysoituja osioita. Tiedonkeruumenetelmänä oli puolistrukturoitu kyselylomake, jossa oli asteikollisia arviointikysymyksiä ja avoimia, sanallisia kysymyksiä. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella Etelä-Pohjanmaalta, Härmänmaan musiikkiopiston musiikkileikkikoulu- ja soitinvalmennusryhmässä olevien lasten vanhemmilta.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että yleisimmin vastaajat olivat kokeneet musiikkikasvatuksen vaikuttaneen lapsen kasvuun ja kehitykseen jonkin verran myönteisesti. Tästä poikkeuksena olivat lapsen sosiaalisten taitojen kehittyminen, mielenkiinnon herääminen musiikkia kohtaan sekä lapsen itseilmaisun kehittyminen. Näiden kolmen kysymyksen osalta musiikkikasvatus oli vaikuttanut myönteisesti paljon. Valtaosalla lapsista oli aikomuksenaan jatkaa musiikin harrastamista ja ensisijaisena toiveena oli päästä jossakin vaiheessa musiikkiopiston varsinaiseksi oppilaaksi. Soitinvalmennusryhmään toivottiin uusia soittimia, joista toivotuin soitin oli piano.
Tutkimus oli kvantitatiivisesti painottunut, mutta siinä oli myös kvalitatiivisesti analysoituja osioita. Tiedonkeruumenetelmänä oli puolistrukturoitu kyselylomake, jossa oli asteikollisia arviointikysymyksiä ja avoimia, sanallisia kysymyksiä. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella Etelä-Pohjanmaalta, Härmänmaan musiikkiopiston musiikkileikkikoulu- ja soitinvalmennusryhmässä olevien lasten vanhemmilta.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että yleisimmin vastaajat olivat kokeneet musiikkikasvatuksen vaikuttaneen lapsen kasvuun ja kehitykseen jonkin verran myönteisesti. Tästä poikkeuksena olivat lapsen sosiaalisten taitojen kehittyminen, mielenkiinnon herääminen musiikkia kohtaan sekä lapsen itseilmaisun kehittyminen. Näiden kolmen kysymyksen osalta musiikkikasvatus oli vaikuttanut myönteisesti paljon. Valtaosalla lapsista oli aikomuksenaan jatkaa musiikin harrastamista ja ensisijaisena toiveena oli päästä jossakin vaiheessa musiikkiopiston varsinaiseksi oppilaaksi. Soitinvalmennusryhmään toivottiin uusia soittimia, joista toivotuin soitin oli piano.