Digitaalisen markkinoinnin suunnitelma b2b-yritykselle
Harhakoski, Oskari (2011)
Harhakoski, Oskari
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121618656
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121618656
Tiivistelmä
Työ käsittelee digitaalisen markkinoinnin suunnitelman tekemistä b2b-yritykselle. Tavoitteena oli kilpailuedun hankkiminen sosiaalisen median tehokkaalla hyödyntämisellä mark-kinoinnissa. Konkreettisemmin yritys halusi lisää näkyvyyttä ja myyntiä. Suunnitelman laatimisessa hyödynnettiin POST-menetelmää.
Erityistä huomiota kiinnitettiin b2b-markkinoinnin eroihin b2c-markkinointiin verrattuna. Myös yrityksen toimiminen Suomen markkinoilla huomioitiin. Lisäksi analysoitiin kilpailijoita asiantuntija-arvioinnin keinoin ja selvitettiin parhaita viestintäkanavia. Sosiaalisen median mittaamista tutkittiin, jotta yrityksellä olisi menetelmät tarkastella tavoitteisiin pääsyä.
B2b-yritysten toimintaa sosiaalisessa mediassa selvitettiin ja selvityksen perusteella todet-tiin sosiaalisessa mediassa toimiminen potentiaalisesti kannattavaksi.
Tulokseksi saatiin yrityksen toiveet huomioiva toimenpidesuunnitelma ja aikataulu, joita soveltamalla yritys voi lähteä mukaan sosiaaliseen mediaan. Suunnitelmaa on mahdollista kehittää yrityksen haluamaan suuntaan mahdollisten tulevien kokemusten perusteella.
Erityistä huomiota kiinnitettiin b2b-markkinoinnin eroihin b2c-markkinointiin verrattuna. Myös yrityksen toimiminen Suomen markkinoilla huomioitiin. Lisäksi analysoitiin kilpailijoita asiantuntija-arvioinnin keinoin ja selvitettiin parhaita viestintäkanavia. Sosiaalisen median mittaamista tutkittiin, jotta yrityksellä olisi menetelmät tarkastella tavoitteisiin pääsyä.
B2b-yritysten toimintaa sosiaalisessa mediassa selvitettiin ja selvityksen perusteella todet-tiin sosiaalisessa mediassa toimiminen potentiaalisesti kannattavaksi.
Tulokseksi saatiin yrityksen toiveet huomioiva toimenpidesuunnitelma ja aikataulu, joita soveltamalla yritys voi lähteä mukaan sosiaaliseen mediaan. Suunnitelmaa on mahdollista kehittää yrityksen haluamaan suuntaan mahdollisten tulevien kokemusten perusteella.