Asiakasmääriin vaikuttavia tekijöitä : Case: Kauppakeskus Rajalla På Gränsen
Seppänen, Sanna-Mari; Pesonen, Jenna (2011)
Seppänen, Sanna-Mari
Pesonen, Jenna
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121618640
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121618640
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Pesonen, Jenna & Seppänen, Sanna-Mari 2011. Asiakasmäärien jakautumiseen vaikuttavat tekijät. Case: Kauppakeskus Rajalla På Gränsen. Opinnäytetyö. Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu. Kaupan ja kulttuurin toimiala. Liiketalouden koulutusyksikkö. Kemi. Sivuja 78. Liitteitä 2.
Asiakasmäärät ovat kasvaneet viime vuosina, mutta ne eivät näy tasaisena kasvuna kaikkien liikkeiden asiakasmäärissä. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia asiakasmäärien jakautumiseen vaikuttavia tekijöitä Kauppakeskus Rajalla På Gränsenin myymälöiden välillä. Lisäksi tutkittiin, mitä toimenpiteitä myymälät ovat tehneet asiakkaiden houkuttelemiseksi liikkeisiinsä. Näiden perusteella pyrittiin löytämään mahdollisia syitä asiakasmäärien jakautumiseen. Työn toimeksiantaja on Torniossa sijaitseva Kauppakeskus Rajalla På Gränsen.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusmenetelmäksi valittiin laadullinen teemahaastattelu. Haastateltavina olivat kauppakeskuksen asiakkaat sekä kauppakeskuksen liikkeiden myymäläpäälliköt ja omistajat. Tutkimukseen haastateltiin 38:aa asiakasta sekä 11:stä myymäläpäällikköä. Haastatteluista saatu tutkimusaineisto analysoitiin teemoittelun avulla.
Tutkimuksen mukaan asiakkaiden asiointiin vaikutti monet tekijät kuten ulkoinen ympäristö sekä yksilöihin vaikuttavat sisäiset tekijät. Tällaisia olivat liikkeen mielenkiintoisuus ja siisteys, kiinnostavat tuotteet ja valikoima sekä yksilön taloudellinen tilanne, merkkituotteet, laadun arvostaminen sekä tietty tarve ostamiseen. Näiden perusteella asiakkaat päättävät, missä liikkeissä haluavat asioida. Mainoksilla oli jonkin verran vaikutusta liikkeissä asioimiseen.
Tutkimuksesta ilmeni, että myymälät olivat käyttäneet erilaisia keinoja asiakkaidensa houkuttelemiseen. Tällaisia olivat mainostaminen, myymälän sisustuksien uusinnat, valikoiman ja myynnin seuranta sekä asiakkaiden palveleminen. Tulosten perusteella on pohdittu toiminta ehdotuksia kauppakeskuksen toiminnan kehittämiselle. Keskeisimmät ehdotukset perustuvat tuotteiden monipuolistamiseen sekä liikkeiden tunnettavuuden parantamiseen. Tällaisia ovat tuotevalikoiman suunnittelu sekä mainonnan lisääminen.
Avainsanat: Asiakkuus, markkinoinnin kilpailukeinot, palvelu
Pesonen, Jenna & Seppänen, Sanna-Mari 2011. Asiakasmäärien jakautumiseen vaikuttavat tekijät. Case: Kauppakeskus Rajalla På Gränsen. Opinnäytetyö. Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu. Kaupan ja kulttuurin toimiala. Liiketalouden koulutusyksikkö. Kemi. Sivuja 78. Liitteitä 2.
Asiakasmäärät ovat kasvaneet viime vuosina, mutta ne eivät näy tasaisena kasvuna kaikkien liikkeiden asiakasmäärissä. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia asiakasmäärien jakautumiseen vaikuttavia tekijöitä Kauppakeskus Rajalla På Gränsenin myymälöiden välillä. Lisäksi tutkittiin, mitä toimenpiteitä myymälät ovat tehneet asiakkaiden houkuttelemiseksi liikkeisiinsä. Näiden perusteella pyrittiin löytämään mahdollisia syitä asiakasmäärien jakautumiseen. Työn toimeksiantaja on Torniossa sijaitseva Kauppakeskus Rajalla På Gränsen.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusmenetelmäksi valittiin laadullinen teemahaastattelu. Haastateltavina olivat kauppakeskuksen asiakkaat sekä kauppakeskuksen liikkeiden myymäläpäälliköt ja omistajat. Tutkimukseen haastateltiin 38:aa asiakasta sekä 11:stä myymäläpäällikköä. Haastatteluista saatu tutkimusaineisto analysoitiin teemoittelun avulla.
Tutkimuksen mukaan asiakkaiden asiointiin vaikutti monet tekijät kuten ulkoinen ympäristö sekä yksilöihin vaikuttavat sisäiset tekijät. Tällaisia olivat liikkeen mielenkiintoisuus ja siisteys, kiinnostavat tuotteet ja valikoima sekä yksilön taloudellinen tilanne, merkkituotteet, laadun arvostaminen sekä tietty tarve ostamiseen. Näiden perusteella asiakkaat päättävät, missä liikkeissä haluavat asioida. Mainoksilla oli jonkin verran vaikutusta liikkeissä asioimiseen.
Tutkimuksesta ilmeni, että myymälät olivat käyttäneet erilaisia keinoja asiakkaidensa houkuttelemiseen. Tällaisia olivat mainostaminen, myymälän sisustuksien uusinnat, valikoiman ja myynnin seuranta sekä asiakkaiden palveleminen. Tulosten perusteella on pohdittu toiminta ehdotuksia kauppakeskuksen toiminnan kehittämiselle. Keskeisimmät ehdotukset perustuvat tuotteiden monipuolistamiseen sekä liikkeiden tunnettavuuden parantamiseen. Tällaisia ovat tuotevalikoiman suunnittelu sekä mainonnan lisääminen.
Avainsanat: Asiakkuus, markkinoinnin kilpailukeinot, palvelu