RAI-järjestelmä vanhainkodin arjessa : Vihnuskodin osasto 2:n henkilökunnan mietteitä
Kopola, Virpi (2011)
Kopola, Virpi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121518612
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121518612
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä selvitys Nokian vanhainkoti Vihnuskodin osaston numero 2 henkilökunnan mietteistä koskien RAI-arviointijärjestelmää. Tavoitteena oli saada selville heidän toiveitaan ja käsityksiään ohjelman käytettävyydestä osana vanhainkodin arkea. Tarkoituksena oli tehdä selvitys, johon henkilökunta voisi tarvittaessa palata tarkentamaan käsityksiään ohjelman käytöstä.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastattelun pohjaksi laadittiin teemarunkoja ja näitä teemoja täydennettiin tarkentavilla kysymyksillä haastattelua toteutettaessa. Haastatteluun osallistui kolme hoitajaa. Aineisto purettiin auki ja analysoitiin.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että hoitajien toiveena oli saada lisää koulutusta RAI-järjestelmän käyttöön ja koulutusta toivottiin myös sijaisille saatavaksi. Haastattelua tehdessä huomattiin myös, ettei henkilökunnalla ollut varsinaisesti tietoa siitä, mihin RAI-järjestelmällä kerättyjä tietoja kerätään ja kuka niitä tarkastelee. RAI-järjestelmän käyttöön liittyi myös ajankäytöllisiä ongelmia, koska kiireisessä arjessa tietojen täyttäminen ohjelmaan toteutui lähinnä yöaikaan. Johtopäätöksenä todettiin, että RAI-järjestelmän käyttäminen ja tietojen syöttäminen siihen voisi tuntua mielekkäämmältä, kun henkilökunnalla olisi enemmän tietoa siitä, mihin tietoja varsinaisesti käytetään ja kuinka he voisivat osaltaan vaikuttaa ohjelman käytettävyyteen ja koulutuksen määrään.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastattelun pohjaksi laadittiin teemarunkoja ja näitä teemoja täydennettiin tarkentavilla kysymyksillä haastattelua toteutettaessa. Haastatteluun osallistui kolme hoitajaa. Aineisto purettiin auki ja analysoitiin.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että hoitajien toiveena oli saada lisää koulutusta RAI-järjestelmän käyttöön ja koulutusta toivottiin myös sijaisille saatavaksi. Haastattelua tehdessä huomattiin myös, ettei henkilökunnalla ollut varsinaisesti tietoa siitä, mihin RAI-järjestelmällä kerättyjä tietoja kerätään ja kuka niitä tarkastelee. RAI-järjestelmän käyttöön liittyi myös ajankäytöllisiä ongelmia, koska kiireisessä arjessa tietojen täyttäminen ohjelmaan toteutui lähinnä yöaikaan. Johtopäätöksenä todettiin, että RAI-järjestelmän käyttäminen ja tietojen syöttäminen siihen voisi tuntua mielekkäämmältä, kun henkilökunnalla olisi enemmän tietoa siitä, mihin tietoja varsinaisesti käytetään ja kuinka he voisivat osaltaan vaikuttaa ohjelman käytettävyyteen ja koulutuksen määrään.