SEPAn tuomat haasteet yrityksille
Tossavainen, Teemu (2011)
Tossavainen, Teemu
Hämeen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121518603
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121518603
Tiivistelmä
SEPA eli Euroopan yhtenäinen maksuliikennealue, tulee englanninkielen sanoista, Single Euro Payments Area. SEPAn tarkoituksena on yhtenäistää Euroopan maiden maksuliiketavat ja – käytänteet, sillä vanhat ja kansalliset maksutavat vaihtelevat huomattavasti eri maiden välillä. SEPA- siirtymävaihe alkoi vuoden 2008 alusta ja sen oli tarkoitus päättyä vuoden 2010 lopulla. Kaikki pankit eivät asetetussa aikataulussa pysyneet, josta johtuen SEPA- siirtymäaikaa jatkettiin vuoden 2011 lokakuun loppuun asti.
Tutkimuksen päätavoitteena on selvittää mitä hyötyä, haasteita ja toimenpiteitä, SEPA- siirtymä on tutkimuksen toimeksiantajan Hämeenlinnan Handelsbankenin yritysasiakkaille aiheuttanut. Tutkimustulosten pohjalta tarkoituksena on ennaltaehkäistä mahdollisia ongelmia sekä neuvoa ja ohjata asiakkaita toimimaan oikein uudistusten kanssa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa kerrotaan mistä SEPAssa on kysymys sekä läpikäydään sen synty. Teoriaosuudessa keskitytään etenkin SEPAn tuomiin hyötyihin ja haasteisiin joita yritykset ovat siirtymäajan kuluessa kohdanneet.
Internet-lähteiden, Handelsbankenin omien asiantuntijoiden käyttäminen sekä päivittäisentyön kautta tullut tieto olivat avainasemassa tutkimuksen teoriaosuutta kirjoitettaessa.
Tutkimus toteutettiin yrityksille lähetetyllä sähköpostikyselyllä, haastatteluilla sekä päivittäisellä kanssakäymisellä joko puhelimitse tai kasvotusten. Tutkimuksessa todettiin SEPA- siirtymän aiheuttaneen yrityksille haasteita etenkin pankkiyhteys ja – taloushallinto-ohjelmien toimimisen kanssa.
Pääasiallisesti yritykset kokivat SEPAn tervetulleena, joskin kalliina uudistuksena, eikä se myöskään vielä tällä hetkellä toimi niin kuin oli tarkoitus.
Tutkimuksen päätavoitteena on selvittää mitä hyötyä, haasteita ja toimenpiteitä, SEPA- siirtymä on tutkimuksen toimeksiantajan Hämeenlinnan Handelsbankenin yritysasiakkaille aiheuttanut. Tutkimustulosten pohjalta tarkoituksena on ennaltaehkäistä mahdollisia ongelmia sekä neuvoa ja ohjata asiakkaita toimimaan oikein uudistusten kanssa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa kerrotaan mistä SEPAssa on kysymys sekä läpikäydään sen synty. Teoriaosuudessa keskitytään etenkin SEPAn tuomiin hyötyihin ja haasteisiin joita yritykset ovat siirtymäajan kuluessa kohdanneet.
Internet-lähteiden, Handelsbankenin omien asiantuntijoiden käyttäminen sekä päivittäisentyön kautta tullut tieto olivat avainasemassa tutkimuksen teoriaosuutta kirjoitettaessa.
Tutkimus toteutettiin yrityksille lähetetyllä sähköpostikyselyllä, haastatteluilla sekä päivittäisellä kanssakäymisellä joko puhelimitse tai kasvotusten. Tutkimuksessa todettiin SEPA- siirtymän aiheuttaneen yrityksille haasteita etenkin pankkiyhteys ja – taloushallinto-ohjelmien toimimisen kanssa.
Pääasiallisesti yritykset kokivat SEPAn tervetulleena, joskin kalliina uudistuksena, eikä se myöskään vielä tällä hetkellä toimi niin kuin oli tarkoitus.