Sotek-säätiön työhönvalmennusprosessin mallintaminen ja kehittäminen : Työttömän nuoren hyvinvoinnin tukeminen
Suomalainen, Anne; Suvijärvi, Outi (2011)
Suomalainen, Anne
Suvijärvi, Outi
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121518546
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121518546
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on osa Voi hyvin nuori! -hanketta, jonka tavoitteena on nuoria aikuisia koskevan ymmärryksen vahvistaminen, sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän kehit-täminen ja tämän myötä nuorten aikuisten hyvinvoinnin lisääminen. Tutkimuksen tar-koituksena oli Sotek-säätiön työhönvalmennusprosessin mallintaminen ja sitä kautta hankkeen tavoitteiden suuntaisesti työttömien nuorten hyvinvoinnin tukeminen.
Tutkimuksen lähtökohtana oli Sotek-säätiön työhönvalmennusprosessin kuvaaminen, joten työ toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusotteella. Aineiston keräämiseksi tehtiin kolme puolistrukturoitua haastattelua, joista kaksi toteutettiin ryhmähaastatteluina. Toisessa ryhmähaastattelussa haastateltavina olivat Sotek-säätiön työhönvalmentajat (n=3) ja toisessa työvoimahallinnon työvoimaohjaajat (n=2). Kolmannessa haastatte-lussa haastateltavana oli Sotek-säätiön työhönvalmennukseen osallistunut nuori. Haas-tattelut analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä. Työhönvalmennusprosessia ku-vaavan mallin luomisessa käytettiin haastatteluista saadun aineiston ohella aiempaa tutkimustietoa.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi Sotek-säätiön nuorille tarjoamaa työhönvalmennusta kuvaava malli, josta käyvät ilmi työhönvalmennukseen osallistuvat tahot ja työhön-valmennusprosessin vaiheet sekä niiden keskinäiset suhteet. Malli rakentuu kahdesta kaaviokuvasta ja selosteosasta. Laajuudeltaan se on 15 sivua. Intervention merkitys ja toiminnan tavoitteellisuus on tuotu mallissa korostuneesti esille. Niiden tehostaminen yksistään voisi johtaa nuorten suurempaan työllistymiseen. Nuorten työhönvalmennus on pääpiirteissään toimivaa nykyisenlaisenaan, eikä tutkimuksessa ilmennyt merkittäviä kehitystarpeita.
Mallin tarkoitus on toimia työhönvalmentajan työn tukena sekä työvälineenä esim. uuden työntekijän perehdytyksessä. Malli auttaa jäsentämään työhönvalmennuspro-sessia ja hahmottamaan prosessin eri vaiheiden sisältöä. Työhönvalmennusprosessin mallintamisen ja kehittämisen myötä tutkimuksella on nuoren hyvinvointia välillisesti tukeva vaikutus.
Tutkimuksen lähtökohtana oli Sotek-säätiön työhönvalmennusprosessin kuvaaminen, joten työ toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusotteella. Aineiston keräämiseksi tehtiin kolme puolistrukturoitua haastattelua, joista kaksi toteutettiin ryhmähaastatteluina. Toisessa ryhmähaastattelussa haastateltavina olivat Sotek-säätiön työhönvalmentajat (n=3) ja toisessa työvoimahallinnon työvoimaohjaajat (n=2). Kolmannessa haastatte-lussa haastateltavana oli Sotek-säätiön työhönvalmennukseen osallistunut nuori. Haas-tattelut analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä. Työhönvalmennusprosessia ku-vaavan mallin luomisessa käytettiin haastatteluista saadun aineiston ohella aiempaa tutkimustietoa.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi Sotek-säätiön nuorille tarjoamaa työhönvalmennusta kuvaava malli, josta käyvät ilmi työhönvalmennukseen osallistuvat tahot ja työhön-valmennusprosessin vaiheet sekä niiden keskinäiset suhteet. Malli rakentuu kahdesta kaaviokuvasta ja selosteosasta. Laajuudeltaan se on 15 sivua. Intervention merkitys ja toiminnan tavoitteellisuus on tuotu mallissa korostuneesti esille. Niiden tehostaminen yksistään voisi johtaa nuorten suurempaan työllistymiseen. Nuorten työhönvalmennus on pääpiirteissään toimivaa nykyisenlaisenaan, eikä tutkimuksessa ilmennyt merkittäviä kehitystarpeita.
Mallin tarkoitus on toimia työhönvalmentajan työn tukena sekä työvälineenä esim. uuden työntekijän perehdytyksessä. Malli auttaa jäsentämään työhönvalmennuspro-sessia ja hahmottamaan prosessin eri vaiheiden sisältöä. Työhönvalmennusprosessin mallintamisen ja kehittämisen myötä tutkimuksella on nuoren hyvinvointia välillisesti tukeva vaikutus.