Liikunta-aktivaattorina Suomen Urheiluopistolla - : työhön perehdyttämisen opintokokonaisuus
Luumi, Tuija (2011)
Luumi, Tuija
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121518537
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121518537
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli toimintatutkimuksen keinoin kehittää työelämälähtöistä opintojaksoa liikuntaneuvoja- ja liikunnanohjaajaopiskelijoille niin, että sen sisältö palveli myös Suomen Urheiluopiston liikunnanohjausyksikön varaohjaajien koulutusta, sekä työhön perehdyttämistä.
Tarkoituksena oli myös lisätä sekä liikuntaneuvoja -, että liikunnanohjaajaopiskelijoiden työelämän tuntemusta, sekä avartaa opiskelijoiden näkemystä monialaisesta opiskelu-paikastaan.
Erilaisia koulutuksia ja opintokokonaisuuksia pidettiin vuosien 2010- 2011 aikana neljä kertaa.
Kokemukset ja palautteet pidettyjen opintokokonaisuuksien jälkeen olivat positiiviset.
Opintokokonaisuuksien sisältö vastasi sekä työelämän vaatimuksia, että opetussuunnitelmassa olevia työelämävaatimuksia. Opiskelijat kokivat, että opetuksesta oli heille hyötyä sekä heidän opintoihinsa, että tulevaan työelämään.
Osa opiskelijoista pystyttiin työllistämään liikunta-alan töihin, sekä yhteistyö opiskelijoiden ja liikunnanohjausyksilön välillä parantui.
Työelämäkokemusten ja opiskelijapalautteiden perusteella vastaavia opintokokonaisuuksia tulee jatkossakin tarjota sekä liikunnanohjauksen perustutkinnolle, että ammat-tikorkeakouluopiskelijoille.
Tarkoituksena oli myös lisätä sekä liikuntaneuvoja -, että liikunnanohjaajaopiskelijoiden työelämän tuntemusta, sekä avartaa opiskelijoiden näkemystä monialaisesta opiskelu-paikastaan.
Erilaisia koulutuksia ja opintokokonaisuuksia pidettiin vuosien 2010- 2011 aikana neljä kertaa.
Kokemukset ja palautteet pidettyjen opintokokonaisuuksien jälkeen olivat positiiviset.
Opintokokonaisuuksien sisältö vastasi sekä työelämän vaatimuksia, että opetussuunnitelmassa olevia työelämävaatimuksia. Opiskelijat kokivat, että opetuksesta oli heille hyötyä sekä heidän opintoihinsa, että tulevaan työelämään.
Osa opiskelijoista pystyttiin työllistämään liikunta-alan töihin, sekä yhteistyö opiskelijoiden ja liikunnanohjausyksilön välillä parantui.
Työelämäkokemusten ja opiskelijapalautteiden perusteella vastaavia opintokokonaisuuksia tulee jatkossakin tarjota sekä liikunnanohjauksen perustutkinnolle, että ammat-tikorkeakouluopiskelijoille.