Viestinnän kehittämissuunnitelma
Ylä-Hemmilä, Tuomas; Villa, Olli-Pekka (2011)
Ylä-Hemmilä, Tuomas
Villa, Olli-Pekka
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121518536
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121518536
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin RengasNET OY:lle. Toimitusjohtaja Jukka Kärnä halusi kehittää markkinointiviestintäänsä käyttämään paremmin hyödyksi nykypäivän työkaluja ja alustoja. Tällaiselle tutkimukselle nähdään RengasNET:n toimialalla arvoa, sillä tällä toimialalla massasta erottuminen on todella tärkeää.
Aloitimme kartoittamalla yhdessä Kärnän kanssa, millaisesta tutkimuksesta olisi markkinoinnin kannalta yritykselle eniten hyötyä. Tulimme siihen tulokseen, että ostokäyttäytymisen tutkiminen kyseisellä alalla antaa paljon arvokasta tietoa, jonka avulla voidaan yrityksen markkinointiprosessia kehittää vastaamaan kohderyhmän tarpeita.
Teoriaviitekehyksenä käytimme pääasiassa markkinointiviestintään, asiakaspalveluun sekä internet markkinointiin liittyvää kirjallisuutta. Kiinnitimme erityistä huomiota Internetissä tapahtuvan markkinoinnin kehittämiseen.
Tutkimus osoitti että hinnalla, asiakaspalvelulla, luotettavuudella ja laadulla on suurin merkitys ostopäätöstä tehdessä. Näitä asioita vastaajat etsivät pääsääntöisesti internetin avulla, mutta myös perinteiset mainonnan muodot, kuten televisio- ja lehtimainonta on edelleen tärkeässä osassa tiedonhankinnassa.
Kehitysehdotustemme pohjalta RengasNET lähtee kehittämään markkinointiviestintäänsä. Kehitystyö vie aikaa, ja sen pitää linkittyä RengasNET:n markkinointiprosessiin, eikä se voi olla yrityksessä irrallisena osana.
Aloitimme kartoittamalla yhdessä Kärnän kanssa, millaisesta tutkimuksesta olisi markkinoinnin kannalta yritykselle eniten hyötyä. Tulimme siihen tulokseen, että ostokäyttäytymisen tutkiminen kyseisellä alalla antaa paljon arvokasta tietoa, jonka avulla voidaan yrityksen markkinointiprosessia kehittää vastaamaan kohderyhmän tarpeita.
Teoriaviitekehyksenä käytimme pääasiassa markkinointiviestintään, asiakaspalveluun sekä internet markkinointiin liittyvää kirjallisuutta. Kiinnitimme erityistä huomiota Internetissä tapahtuvan markkinoinnin kehittämiseen.
Tutkimus osoitti että hinnalla, asiakaspalvelulla, luotettavuudella ja laadulla on suurin merkitys ostopäätöstä tehdessä. Näitä asioita vastaajat etsivät pääsääntöisesti internetin avulla, mutta myös perinteiset mainonnan muodot, kuten televisio- ja lehtimainonta on edelleen tärkeässä osassa tiedonhankinnassa.
Kehitysehdotustemme pohjalta RengasNET lähtee kehittämään markkinointiviestintäänsä. Kehitystyö vie aikaa, ja sen pitää linkittyä RengasNET:n markkinointiprosessiin, eikä se voi olla yrityksessä irrallisena osana.