Kilpailukykyisten palvelutuotteiden kehittäminen opetuskeittiöön : Kuntoutuskeskus Petrea
Leinonen, Saara (2011)
Leinonen, Saara
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121518532
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121518532
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda kilpailukykyinen palvelutuotekokonaisuus Kuntoutuskeskus Petrean opetuskeittiöön Turkuun. Tavoitteena oli kehittää palvelutuote, ohjattu ruoanvalmistushetki, erilaisin teemoin ja menuvaihtoehdoin yksityisille henkilöille, sekä yrityksille, mukavan, yhteisen tekemisen parissa. Opinnäytetyön palvelutuotteiden kehittäminen oli tuotantolähtöinen. Kyselyjen muodossa palvelutuotteelle haettiin asiakkaan näkökulmaa, ja tietoa siitä, onko ohjatun ruoanvalmistushetken palvelutuotteelle kysyntää.
Työn teoriaosiossa käsitellään palvelua luokitusten, prosessien, laadun ja hinnoittelun näkökulmista. Palvelutuotetta katsotaan palvelutuotekehityksen kannalta sekä tarkastellen kilpailua, kilpailukeinoja ja palvelutuotteiden kilpailutilannetta Varsinais-Suomen ja Helsingin alueella. Työssä selvitetään myös lähitulevaisuuden ruokatrendejä.
Kyselytutkimuksia oli kaksi. Toinen kyselyistä oli suunnattu kuntoutuskeskus Petrean yhteistyöyritysten yhteyshenkilöille ja toinen yksityishenkilöille.
Kyselyissä haluttiin ensin selvittää, mitä ystävät ja työkaverit yleisesti toivovat yhteisiltä illanvietoilta. Kyselyillä pyrittiin myös selvittämään, ovatko vastaajat kiinnostuneita viettämään aikaa yhteisen, ohjatun ruoanvalmistushetken parissa. Lisäksi kyselyissä kartoitettiin, mitä ruokaa he haluaisivat valmistaa ruoanvalmistushetkessä ja mitä he olisivat valmiita maksamaan ohjatun ruoanvalmistuksen palvelutuotteesta.
Yhteistyöyritysten kysely lähetettiin 9 henkilölle, joista 7 henkilöä vastasi kyselyyn. Yksityishenkilöiden kysely lähetettiin 476 henkilölle, joista kyselyyn vastasi 204 henkilöä.
Tuloksista selvisi, että kyselyyn vastanneista hyvin moni olisi kiinnostunut yhteisestä, ohjatusta ruoanvalmistushetkestä uusien ja kiinnostusta herättävien teema- ja menukokonaisuuksien parissa.
Tutkimuksen tulosten sekä vallitsevien ruokatrendien pohjalta luotiin Kuntoutuskeskus Petrean opetuskeittiöön ohjatun ruoanvalmistushetken palvelutuotteita teemoineen ja menukokonaisuuksineen. Nämä palvelutuotteet on suunnattu niin yksityisille henkilöille kuin yrityksillekin. Niiden tavoitteena on saada ihmiset viettämään erilaisessa ympäristössä yhteistä iltaa esimerkiksi ystävien tai työyhteisön kanssa, uusien makujen, ruoanlaiton ja hyvän mielen parissa.
Työn teoriaosiossa käsitellään palvelua luokitusten, prosessien, laadun ja hinnoittelun näkökulmista. Palvelutuotetta katsotaan palvelutuotekehityksen kannalta sekä tarkastellen kilpailua, kilpailukeinoja ja palvelutuotteiden kilpailutilannetta Varsinais-Suomen ja Helsingin alueella. Työssä selvitetään myös lähitulevaisuuden ruokatrendejä.
Kyselytutkimuksia oli kaksi. Toinen kyselyistä oli suunnattu kuntoutuskeskus Petrean yhteistyöyritysten yhteyshenkilöille ja toinen yksityishenkilöille.
Kyselyissä haluttiin ensin selvittää, mitä ystävät ja työkaverit yleisesti toivovat yhteisiltä illanvietoilta. Kyselyillä pyrittiin myös selvittämään, ovatko vastaajat kiinnostuneita viettämään aikaa yhteisen, ohjatun ruoanvalmistushetken parissa. Lisäksi kyselyissä kartoitettiin, mitä ruokaa he haluaisivat valmistaa ruoanvalmistushetkessä ja mitä he olisivat valmiita maksamaan ohjatun ruoanvalmistuksen palvelutuotteesta.
Yhteistyöyritysten kysely lähetettiin 9 henkilölle, joista 7 henkilöä vastasi kyselyyn. Yksityishenkilöiden kysely lähetettiin 476 henkilölle, joista kyselyyn vastasi 204 henkilöä.
Tuloksista selvisi, että kyselyyn vastanneista hyvin moni olisi kiinnostunut yhteisestä, ohjatusta ruoanvalmistushetkestä uusien ja kiinnostusta herättävien teema- ja menukokonaisuuksien parissa.
Tutkimuksen tulosten sekä vallitsevien ruokatrendien pohjalta luotiin Kuntoutuskeskus Petrean opetuskeittiöön ohjatun ruoanvalmistushetken palvelutuotteita teemoineen ja menukokonaisuuksineen. Nämä palvelutuotteet on suunnattu niin yksityisille henkilöille kuin yrityksillekin. Niiden tavoitteena on saada ihmiset viettämään erilaisessa ympäristössä yhteistä iltaa esimerkiksi ystävien tai työyhteisön kanssa, uusien makujen, ruoanlaiton ja hyvän mielen parissa.