Lahden maauimalan kesätoiminnan kehittäminen
Jahkola, Emilia; Torkkeli, Marita (2011)
Jahkola, Emilia
Torkkeli, Marita
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121518531
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121518531
Tiivistelmä
Tämän kehittämistyön tarkoituksena oli lisätä tapahtumien avulla viihtyvyyttä maauimalan alueella siten, että asiakasmäärät nousevat. Tapahtumien tavoitteena oli kauniin maauimalan alueen hyödyntäminen sekä tarjota ohjelmaa kaiken ikäisille asiakkaille. Viihtyisyyttä haluttiin lisätä siten, että maauimalassa oli järjestettyä toimintaa, asiakkailla oli valinnanvaraa, eri kohderyhmät oli otettu huomioon ja maauimalan yleiset puitteet olivat kunnossa. Opinnäytetyö on toteutettu yhteistyössä Lahden kaupungin liikuntapalvelujen kanssa. Liikuntapalvelujen toiveena oli kehittää ja käynnistää toimintaa maauimalassa, koska vastaavanlaista maauimalaan keskittynyttä toimintaa ei ole aikaisemmin ollut kaupungin toimesta. Opinnäytetyöhön kuului tapahtumien suunnittelu ja toteutus sekä tapahtumien purku sekä niiden sujuvuuden ja tarpeen arviointi.
Hyvinvointi-päivänä tavoitteena oli tarjota liikuntapalveluita, elämyksiä sekä tietoa (ravinnosta ja terveyttä edistävästä liikunnasta). Vesipelastuspäivän lähtökohtana oli lasten ja nuorten tietoisuuden lisääminen vesipelastuksesta (esim. kuinka toimia ensiaputilanteessa). Havaiji-päivän tavoitteena oli luoda rento ilmapiiri puitteiden, koristeluiden ja musiikin avulla. Lasten Lauantain tavoitteena oli perheliikunnan tukeminen ja siihen kannustaminen erilaisten virikkeiden avulla.
Kaikki tapahtumat järjestettiin heinäkuun aikana lauantaisin. Kaikki tapahtumat suunniteltiin siten, että kaikilla oli iästä riippumatta mahdollisuus osallistua niihin. Yleisesti ottaen tapahtumat sisälsivät liikuntaa sekä muunlaista toimintaa kuten neuvontaa ja elämyksiä. Kaikki tapahtumat järjestettiin maauimalan alueella, joten asiakkaan tuli maksaa ainoastaan maauimalan sisäänpääsymaksu halutessaan osallistua tapahtumiin.
Tapahtumien ohella suoritettiin kaksi palautekyselyä, joiden avulla haluttiin saada lisää tietoa tapahtumien onnistumisesta. Toinen lomakkeista keskittyi yksittäiseen tapahtumaan (Hyvinvointi-päivä) kun taas toinen kohdistui enemmän koko kesään ja kaikkiin tapahtumiin. Palautelomakkeista saatu palaute oli pääasiassa positiivista ja opiskelijat saivat myös suullisesti paljon myönteistä palautetta tapahtumapäivinä. Suurimmat kehittämisen kohteet olivat tapahtumien markkinointi sekä yleisen viihtyvyyden lisääminen aukioloaikoihin puuttumalla.
Hyvinvointi-päivänä tavoitteena oli tarjota liikuntapalveluita, elämyksiä sekä tietoa (ravinnosta ja terveyttä edistävästä liikunnasta). Vesipelastuspäivän lähtökohtana oli lasten ja nuorten tietoisuuden lisääminen vesipelastuksesta (esim. kuinka toimia ensiaputilanteessa). Havaiji-päivän tavoitteena oli luoda rento ilmapiiri puitteiden, koristeluiden ja musiikin avulla. Lasten Lauantain tavoitteena oli perheliikunnan tukeminen ja siihen kannustaminen erilaisten virikkeiden avulla.
Kaikki tapahtumat järjestettiin heinäkuun aikana lauantaisin. Kaikki tapahtumat suunniteltiin siten, että kaikilla oli iästä riippumatta mahdollisuus osallistua niihin. Yleisesti ottaen tapahtumat sisälsivät liikuntaa sekä muunlaista toimintaa kuten neuvontaa ja elämyksiä. Kaikki tapahtumat järjestettiin maauimalan alueella, joten asiakkaan tuli maksaa ainoastaan maauimalan sisäänpääsymaksu halutessaan osallistua tapahtumiin.
Tapahtumien ohella suoritettiin kaksi palautekyselyä, joiden avulla haluttiin saada lisää tietoa tapahtumien onnistumisesta. Toinen lomakkeista keskittyi yksittäiseen tapahtumaan (Hyvinvointi-päivä) kun taas toinen kohdistui enemmän koko kesään ja kaikkiin tapahtumiin. Palautelomakkeista saatu palaute oli pääasiassa positiivista ja opiskelijat saivat myös suullisesti paljon myönteistä palautetta tapahtumapäivinä. Suurimmat kehittämisen kohteet olivat tapahtumien markkinointi sekä yleisen viihtyvyyden lisääminen aukioloaikoihin puuttumalla.