Asiakkaan kokemus varhaisen tuen tarjoamisesta : Perhetyö varhaisena tukena
Laitinen, Sari (2011)
Laitinen, Sari
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121518480
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121518480
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tehdyn kvalitatiivisen tutkimuksen tarkoituksena oli kuulla perhetyön asiakkaiden kokemuksia ennaltaehkäisevän perhetyön ja varhaisen tuen tarjoamisesta. Opinnäytetyössä kuvataan lyhyesti suomalaista lastensuojelujärjestelmää, ennaltaehkäisevää lastensuojelua ja perhetyötä tämän järjestelmän osana. Lisäksi kuvataan varhaisen tuen ja puuttumisen käsitteitä sekä asiakkuuden raken-tumista asiantuntijakeskeisyyden, asiakaskeskeisyyden tai dialogisuuden varaan.
Aineisto kerättiin henkilökohtaisesti teemahaastattelulla. Haastateltavina oli viidestä eri perhekunnasta kuusi henkilöä, joilla on kokemusta varhaisen tuen ja ennaltaehkäisevän perhetyön tarjoamisesta. Aineisto käsiteltiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Haastateltavat kuvasivat kuinka he olivat, yhtä vastaajaa lukuun ottamatta, miettineet avun vastaanot-tamista hyvin pitkään, enimmillään jopa pari vuotta. Omat vaikeudet tuntuivat vähäpätöisiltä, sillä avun ajateltiin olevan tarkoitettu vaikeampien ongelmien hoitamiseen. Varhaisessa tuessa koettiin tärkeäksi mahdollisimman avoin puhuminen sekä perheen tilanteesta että käytettävistä apukeinoista. Lastensuoje-luorientaatio työn taustalla koettiin vaikeana sekä leimaavana ja mahdollinen lastensuojelun asiakkuus sekä viranomaisvallankäyttö tuntuivat pelottavilta. Tästä huolimatta kunta palvelun tuottajana koettiin parhaaksi, sillä kunnallista palvelua pidettiin luotettavana ja laadultaan hyvänä. Haastateltavien mielestä avun vastaanottamisen kynnystä alentaisi perhetyön tarjoaminen neuvolan kautta ja perhetyöntekijöihin tutustuminen neuvolakäynneillä. Ennen kaikkea avun on oltava kaikkien saatavilla eikä perhetyön apua pitäisi sitoa lastensuojelun asiakkuuteen.
Pienimuotoisesta laadullisesta tutkimuksesta ja pienestä vastaajamäärästä johtuen aineistoa ei voida yleistää. Tulokset auttavat kuitenkin ymmärtämään asiakkaan näkökulmaa varhaisen tuen vastaanotta-misesta. Tämä näkökulma on tärkeä kehitettäessä palveluja entistä enemmän varhaisen tuen ja ennalta-ehkäisyn suuntaan.
Aineisto kerättiin henkilökohtaisesti teemahaastattelulla. Haastateltavina oli viidestä eri perhekunnasta kuusi henkilöä, joilla on kokemusta varhaisen tuen ja ennaltaehkäisevän perhetyön tarjoamisesta. Aineisto käsiteltiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Haastateltavat kuvasivat kuinka he olivat, yhtä vastaajaa lukuun ottamatta, miettineet avun vastaanot-tamista hyvin pitkään, enimmillään jopa pari vuotta. Omat vaikeudet tuntuivat vähäpätöisiltä, sillä avun ajateltiin olevan tarkoitettu vaikeampien ongelmien hoitamiseen. Varhaisessa tuessa koettiin tärkeäksi mahdollisimman avoin puhuminen sekä perheen tilanteesta että käytettävistä apukeinoista. Lastensuoje-luorientaatio työn taustalla koettiin vaikeana sekä leimaavana ja mahdollinen lastensuojelun asiakkuus sekä viranomaisvallankäyttö tuntuivat pelottavilta. Tästä huolimatta kunta palvelun tuottajana koettiin parhaaksi, sillä kunnallista palvelua pidettiin luotettavana ja laadultaan hyvänä. Haastateltavien mielestä avun vastaanottamisen kynnystä alentaisi perhetyön tarjoaminen neuvolan kautta ja perhetyöntekijöihin tutustuminen neuvolakäynneillä. Ennen kaikkea avun on oltava kaikkien saatavilla eikä perhetyön apua pitäisi sitoa lastensuojelun asiakkuuteen.
Pienimuotoisesta laadullisesta tutkimuksesta ja pienestä vastaajamäärästä johtuen aineistoa ei voida yleistää. Tulokset auttavat kuitenkin ymmärtämään asiakkaan näkökulmaa varhaisen tuen vastaanotta-misesta. Tämä näkökulma on tärkeä kehitettäessä palveluja entistä enemmän varhaisen tuen ja ennalta-ehkäisyn suuntaan.