Verkko-opetus - mahdollisuus kädentaidon opetuksen kehittämiseen kansalaisopistossa
Maasilta, Irma (2011)
Maasilta, Irma
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121418426
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121418426
Tiivistelmä
Joensuun seudun kansalaisopiston tavoitteena on kehittää kädentaidon opetusta niin, että se säilyy elinvoimaisena ja kilpailukykyisenä. Työssä selvitettiin, voiko Internetin välityksellä tapahtuva opetus olla yksi kansalaisopiston mahdollisuus kehittää ja ylläpitää kädentaidon opetusta. Selvitys on osa opiston kädentaidon opetuksen uudistusta, jolla tavoitellaan nuorempien ikäluokkien osallistumista opiston toimintaan.
Kokonaisuuteen kuului kädentaidon kuvapankin sekä blogin perustaminen. Verkko-opetuksen mahdollisuuksia kansalaisopiston yhtenä opetusmuotona kokeiltiin videoitua villasukan kantapääkavennusta ja siihen liitettyä kyselyä. Molemmat ladattiin Youtube ja opiston Facebook –sivuille sekä kädentaidon blogiin laitettiin linkit kyseisille sivuille. Kysely lähetettiin harkitulla otannalla sähköposteihin sekä kaikille Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulun opiskelijoille.
Kyselyllä haluttiin selvittää, mistä vastaajat etsivät kädentaidon tietoa ja ovatko he opiskelleet ja haluaisivatko he opiskella internetin välityksellä. Lisäksi haluttiin tietää videoiden toimivuutta verkko-opetuksen mahdollisena välineenä. Analyysissä verrattiin, onko eri asuinalueilla vaikutusta tiedon etsintään sekä haluun opiskella internetin välityksellä.
Kyselyyn vastaajat halusivat käsitöitä tekemällä oppia uusia tekniikoita, vaikka taitoja jo olisi ollutkin. Videoiden kautta opiskelu koettiin myönteisenä ja toiveita opetettaviksi aiheiksi esitettiin. Myönteinen ajattelu on haaste opistolle, henkilökunnalle ja asiakkaille, jotta kädentaidon verkko-opetus voi toteutua.
Kokonaisuuteen kuului kädentaidon kuvapankin sekä blogin perustaminen. Verkko-opetuksen mahdollisuuksia kansalaisopiston yhtenä opetusmuotona kokeiltiin videoitua villasukan kantapääkavennusta ja siihen liitettyä kyselyä. Molemmat ladattiin Youtube ja opiston Facebook –sivuille sekä kädentaidon blogiin laitettiin linkit kyseisille sivuille. Kysely lähetettiin harkitulla otannalla sähköposteihin sekä kaikille Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulun opiskelijoille.
Kyselyllä haluttiin selvittää, mistä vastaajat etsivät kädentaidon tietoa ja ovatko he opiskelleet ja haluaisivatko he opiskella internetin välityksellä. Lisäksi haluttiin tietää videoiden toimivuutta verkko-opetuksen mahdollisena välineenä. Analyysissä verrattiin, onko eri asuinalueilla vaikutusta tiedon etsintään sekä haluun opiskella internetin välityksellä.
Kyselyyn vastaajat halusivat käsitöitä tekemällä oppia uusia tekniikoita, vaikka taitoja jo olisi ollutkin. Videoiden kautta opiskelu koettiin myönteisenä ja toiveita opetettaviksi aiheiksi esitettiin. Myönteinen ajattelu on haaste opistolle, henkilökunnalle ja asiakkaille, jotta kädentaidon verkko-opetus voi toteutua.