SOSIAALINEN MEDIA GLOBAALINA VIESTINTÄVÄLINEENÄ : LinkedIn-verkkoyhteisöpalvelun käyttöönotto Metson sisäisessä markkinointi ja viestintäverkostossa
Kinnunen, Maritta (2011)
Kinnunen, Maritta
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121418420
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121418420
Tiivistelmä
Sosiaalisen median työkalujen hyödyntäminen organisaation tarpeisiin vaatii suunnitelmallisuutta ja tavoitteiden asettamista. On suositeltavaa perehtyä muiden organisaatioiden esimerkkitapauksiin sekä ottaa uusia työkaluja ensin sisäiseen käyttöön.
Tutkimuksen toimeksiantajan, Metson konserniviestinnän, tavoitteena oli rakentaa verkosto ja ottaa käyttöön uusi kanava yrityksen sisäiseen, globaaliin kommunikointiin markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisille sosiaalista mediaa hyväksi käyttäen. Tavoite toteutettiin perustamalla LinkedIn -verkkoyhteisöpalvelun Metson pääryhmään aliryhmä nimeltään Metso’s own marketing and communications community. Aliryhmä muodostettiin lähettämällä kutsu LinkedIn- verkkoyhteisöpalvelusta (linkityspyyntö) kaikille Metsossa markkinointi- ja viestintätehtäviä hoitaville, joita on 150 henkilöä globaalisti.
Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksena, koska sen tavoitteena oli organisaation toiminnan kehittäminen. Tutkimusaineistona käytettiin teorialähteiden lisäksi tutkimuspäiväkirjaa,
LinkedIn -aliryhmää, siinä tapahtunutta jäsenmäärän kehitystä, siellä käytyjä keskusteluja ja kommentointeja sekä Digiumilla toteutettua käyttäjäkyselyä ja Metson brändijohtajan haastattelua. Tutkimuksen aineistoa kerättiin yhdeksän kuukauden ajan. Tänä aikana aliryhmään liittyi 116 jäsentä 19 maasta. Tutkimus kuvaa aliryhmän perustamis- ja lanseerausprosessia ja sen käyttöönoton onnistumista sekä jäsenten aktiivisuutta ja rooleja verkkoyhteisöpalvelussa.
Verkkoyhteisöpalvelu parhaimmillaan toimii verkostoa ja yhteisöä yhdistävänä, vuorovaikutteisena kanavana. Metson tapauksessa LinkedIn MarCom -aliryhmä yhdistää saman alan toimijat englannin kielellä eri organisaatioissa, liiketoiminnoissa ja maissa. Se edesauttaa osaamisen ja parhaiden käytänteiden jakamista yli organisaatiorajojen.
Tutkimuksen toimeksiantajan, Metson konserniviestinnän, tavoitteena oli rakentaa verkosto ja ottaa käyttöön uusi kanava yrityksen sisäiseen, globaaliin kommunikointiin markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisille sosiaalista mediaa hyväksi käyttäen. Tavoite toteutettiin perustamalla LinkedIn -verkkoyhteisöpalvelun Metson pääryhmään aliryhmä nimeltään Metso’s own marketing and communications community. Aliryhmä muodostettiin lähettämällä kutsu LinkedIn- verkkoyhteisöpalvelusta (linkityspyyntö) kaikille Metsossa markkinointi- ja viestintätehtäviä hoitaville, joita on 150 henkilöä globaalisti.
Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksena, koska sen tavoitteena oli organisaation toiminnan kehittäminen. Tutkimusaineistona käytettiin teorialähteiden lisäksi tutkimuspäiväkirjaa,
LinkedIn -aliryhmää, siinä tapahtunutta jäsenmäärän kehitystä, siellä käytyjä keskusteluja ja kommentointeja sekä Digiumilla toteutettua käyttäjäkyselyä ja Metson brändijohtajan haastattelua. Tutkimuksen aineistoa kerättiin yhdeksän kuukauden ajan. Tänä aikana aliryhmään liittyi 116 jäsentä 19 maasta. Tutkimus kuvaa aliryhmän perustamis- ja lanseerausprosessia ja sen käyttöönoton onnistumista sekä jäsenten aktiivisuutta ja rooleja verkkoyhteisöpalvelussa.
Verkkoyhteisöpalvelu parhaimmillaan toimii verkostoa ja yhteisöä yhdistävänä, vuorovaikutteisena kanavana. Metson tapauksessa LinkedIn MarCom -aliryhmä yhdistää saman alan toimijat englannin kielellä eri organisaatioissa, liiketoiminnoissa ja maissa. Se edesauttaa osaamisen ja parhaiden käytänteiden jakamista yli organisaatiorajojen.