Korjaamon ydinprosessin kuvaus : huolto- ja korjausprosessi työnjohtajan näkökulmasta
Lunden, Konsta (2011)
Lunden, Konsta
Turun ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121418417
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121418417
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus on suunnitella sisältöä ja opetusmateriaalia tulevaan Turun ammatti-instituutin ja Turun ammattikorkeakoulun yhteistyössä toteutettavaan autoalan korjaamotoimintojen työnjohtajakoulutukseen. Koulutuksen tavoitteena on tarjota lisäkoulutusta jo esimies- tai työnjohtajatehtävissä toimiville tai niihin hakeville henkilöille. Suunniteltavan koulutusmallin tavoitteena on vastata autoalan yritysten työnjohdon työvoimatarpeeseen henkilöstön lisäkoulutuksella. Koulutuksen on tarkoitus alkaa syksyllä 2011. Opinnäytetyössä kuvataan korjaamotoiminnan ydinprosessi työnjohdon näkökulmasta. Tässä opinnäytetyössä korjaamotoiminnan ydinprosessilla tarkoitetaan kolmeen vaiheeseen jaettua huolto- ja korjaustoiminnan prosessia. Prosessin ensimmäinen vaihe on prosessin aloitusvaihe, joka sisältää toiminnot huollon-/korjauksen ajanvarauksesta työmääräyksen tekoon asti. Prosessin toinen vaihe on prosessin keskivaihe, joka sisältää auton vastaanoton korjaamolle ja jatkuu korjaus-/huoltotyön suoritukseen asti. Viimeisessä vaiheessa eli prosessin lopetusvaiheessa suoritetaan auton luovutus takaisin asiakkaalle ja huolehditaan työn laskutuksesta ja jälkiseurannasta. Opinnäytetyössäni käsittelen korjaamotoimintoja prosessien näkökulmasta. Prosessien pohtiminen mahdollistaa yrityksen toiminnan vahvistamisen ja tehokkuuden lisäämisen sekä myös riskien huomaamisen. Opinnäytetyössä käytetään lähteenä mm. Autoalan keskusliitto ry:n laatukriteeristöä AKL ISO 9001 -laatuohjelmaa, jonka pohjalta pohditaan kyseistä ydinprosessia.