TUOTTAVA SOSIAALISEN MEDIAN MARKKINOINTISUUNNITELMA
Tuominen, Jarkko; Pakarinen, Joni (2011)
Tuominen, Jarkko
Pakarinen, Joni
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121418357
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121418357
Tiivistelmä
Printsport Oy on ralliautoilun saralla kunnioitettu ja ammatitaitoinen yritys. Kyseisen yrityksen autoilla, on voitettu lukuisia rallin SM- mitaleja ja yrityksen toiminta haasteellisella alalla on ollut nousevaa menestykseltään. Printsport Oy on nousunsa ohella pyrkinyt vuosien mittaan laajentamaan myös myyntitapojaan. Vuoden 2011 alussa Printsport Racing sai oman verkkokaupan. Verkkokaupan lisäksi yhdessä Printsport Oy:n toimitusjohtaja Eero Räikkösen kanssa haluttiin selvittää, minkälaiset mahdollisuudet sosiaalisessa mediassa olisi lisäämään markkinoinnin tuottavuutta. Tämän halun siivittämänä päädyttiin tekemään Printsport Oy:lle sosiaalisen median markkinointisuunnitelma, jonka kantava teema tuli olemaan kannattavuus.
Tutkimuksessa haluttiin kerätä tietoa jo olemassa olevista ja toimivista sosiaalisen median markkinointitavoista. Aluksi haastateltiin mainostoimistossa sosiaalisen median koulutuksia tekevää Aki Pohjolaa, jonka vinkkien perusteella saatiin pohja sille, minkälainen rakenne tulevalla markkinointisuunnitelmalla tuli olemaan. Sen jälkeen haastateltiin neljää erilaista sosiaalisessa mediassa kunnostautunutta tahoa ja selvitettiin heidän tapojaan toimia sosiaalisessa mediassa. Lisäksi heiltä haettiin vinkkejä keinoihin vaikuttaa sosiaalisessa mediassa ja kysyttiin mielipidettä siihen, missä Printsport Oy:n tulisi näkyä ja miten. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisesti puolistruktuoituna haastatteluna.
Tutkimuksen perusteella saatiin tietoa siitä, mihin sosiaalisen median alustoihin Printsport Oy:n tulee panostaa. Lisäksi saatiin tietoa siitä, minkälainen sosiaalisen median viestin tulisi olla ja miten siihen viestiin saataisiin vuorovaikutusta. Työtä tehdessä päätettiin hyödyntää olemassa olevaa verkkokauppaa. Facebook ja Youtube valittiin kanaviksi, jotka ohjaavat uudet asiakkaat verkkokaupan asiakkaiksi ja opettavat viestillään heitä palaamaan.
Tutkimuksessa haluttiin kerätä tietoa jo olemassa olevista ja toimivista sosiaalisen median markkinointitavoista. Aluksi haastateltiin mainostoimistossa sosiaalisen median koulutuksia tekevää Aki Pohjolaa, jonka vinkkien perusteella saatiin pohja sille, minkälainen rakenne tulevalla markkinointisuunnitelmalla tuli olemaan. Sen jälkeen haastateltiin neljää erilaista sosiaalisessa mediassa kunnostautunutta tahoa ja selvitettiin heidän tapojaan toimia sosiaalisessa mediassa. Lisäksi heiltä haettiin vinkkejä keinoihin vaikuttaa sosiaalisessa mediassa ja kysyttiin mielipidettä siihen, missä Printsport Oy:n tulisi näkyä ja miten. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisesti puolistruktuoituna haastatteluna.
Tutkimuksen perusteella saatiin tietoa siitä, mihin sosiaalisen median alustoihin Printsport Oy:n tulee panostaa. Lisäksi saatiin tietoa siitä, minkälainen sosiaalisen median viestin tulisi olla ja miten siihen viestiin saataisiin vuorovaikutusta. Työtä tehdessä päätettiin hyödyntää olemassa olevaa verkkokauppaa. Facebook ja Youtube valittiin kanaviksi, jotka ohjaavat uudet asiakkaat verkkokaupan asiakkaiksi ja opettavat viestillään heitä palaamaan.