MINÄ OLEN TÄRKEÄ - Lukiolaistyttöjen kokemuksia vertaisryhmätoiminnasta
Järvenpää, Essi (2011)
Järvenpää, Essi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121418336
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121418336
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia eräällä pienellä paikkakunnalla toimivaa vertaistuellista lukion tyttöryhmää, jonka vetäjänä toimii koulukuraattori. Tavoitteena oli selvittää tyttöjen kokemuksia vertaisryhmätoiminnasta ja sen merkityksestä heille. Tutkimuksen tarkoituksena oli myös kerätä tytöiltä palautetta ryhmätoiminnasta sekä saada vastauksia siihen, onko koulukuraattorin resursseja tarpeellista suunnata jatkossakin ryhmätoimintaan.
Tutkimus oli laadullinen ja se toteutettiin teemahaastatteluin keväällä 2011. Haastateltavina olivat ryhmänohjaajana toimiva koulukuraattori sekä kaikki tyttöryhmän kuusi tyttöä. Haastattelut nauhoitettiin, litteroitiin ja analysoitiin teemoittain.
Tutkimustulosten perusteella kaikki ryhmän tytöt pitivät tyttöryhmää tärkeänä ja merkityksellisenä. Tyttöryhmää pidettiin paikkana, jossa voi avoimesti ja luottamuksellisesti puhua lähes kaikista asioista. Ryhmätoiminnan koettiin parantaneen erityisesti itsetuntoa ja sosiaalisia taitoja. Ryhmän ajateltiin vaikuttaneen eniten koulunkäyntiin, sosiaalisiin suhteisiin sekä itsenäistymiseen. Tytöt olivat pääosin tyytyväisiä tyttöryhmän toimintaan ja heillä oli vain vähän kehittämisehdotuksia. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että ryhmätoiminta lasten ja nuorten parissa koulukuraattorin työssä on tarpeellista. Lukion tyttöryhmän toimintaa tulisi ehdottomasti jatkaa.
Tutkimus osoitti, että koulukuraattorin vetämä vertaisryhmätoiminta on hyödyllistä ja merkityksellistä ja siihen tulisi suunnata resursseja jatkossakin. Tarvetta ryhmätoiminnalle olisi varmasti kaikenikäisillä lapsilla ja nuorilla, sekä tytöillä että pojilla. Opinnäytetyön toivotaan välittävän sosiaalialan ja opetustoimen henkilöstölle viestiä ryhmätoiminnan tärkeydestä.
Tutkimus oli laadullinen ja se toteutettiin teemahaastatteluin keväällä 2011. Haastateltavina olivat ryhmänohjaajana toimiva koulukuraattori sekä kaikki tyttöryhmän kuusi tyttöä. Haastattelut nauhoitettiin, litteroitiin ja analysoitiin teemoittain.
Tutkimustulosten perusteella kaikki ryhmän tytöt pitivät tyttöryhmää tärkeänä ja merkityksellisenä. Tyttöryhmää pidettiin paikkana, jossa voi avoimesti ja luottamuksellisesti puhua lähes kaikista asioista. Ryhmätoiminnan koettiin parantaneen erityisesti itsetuntoa ja sosiaalisia taitoja. Ryhmän ajateltiin vaikuttaneen eniten koulunkäyntiin, sosiaalisiin suhteisiin sekä itsenäistymiseen. Tytöt olivat pääosin tyytyväisiä tyttöryhmän toimintaan ja heillä oli vain vähän kehittämisehdotuksia. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että ryhmätoiminta lasten ja nuorten parissa koulukuraattorin työssä on tarpeellista. Lukion tyttöryhmän toimintaa tulisi ehdottomasti jatkaa.
Tutkimus osoitti, että koulukuraattorin vetämä vertaisryhmätoiminta on hyödyllistä ja merkityksellistä ja siihen tulisi suunnata resursseja jatkossakin. Tarvetta ryhmätoiminnalle olisi varmasti kaikenikäisillä lapsilla ja nuorilla, sekä tytöillä että pojilla. Opinnäytetyön toivotaan välittävän sosiaalialan ja opetustoimen henkilöstölle viestiä ryhmätoiminnan tärkeydestä.