Planning an Online Advertising Campaign : A Case-Study of the planning and execution phase for a Nokia online campaign
Bäckström, Valter (2011)
Bäckström, Valter
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121418313
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121418313
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää mitä online-kampanjalla tarkoitetaan. Mitkä seikat ovat huomionarvoisia online-mainoskampanja suunnittelu ja toteutus vaiheessa. Opinnäytetyön fokuksen ollessa Nokialle tehty online-kampanja, voidaan todeta ne tärkeät seikat jotka määrittelevät miten online-kampanjaa toteutetaan ja markkinoidaan tänä päivänä. Työ on johdatus aiheeseen markkinointi- ja mediaopiskelijoille, ja on taas tarkoitettu toimivan eräänlaisena viiteaineistona mainonnan ammattilaisille. Opinnäytetyö
on jaettu kolmeen osaan. Ensimmäinen johdantokappale käy läpi tavoitteet ja
tutkimusmenetelmät jotka on asetettu aihetta ajatellen. Opinnäytetyön seuraava osa käsittelee verkkomarkkinointiin ja kampanjasuunnitteluun liittyvää tutkimusmateriaalia.
Teorialuvut antavat lukijalle valmiuden ymmärtämään varsinaisen tutkimus osan jossa käsitellään Nokian online-kampanjaa. Opinnäytetyön viimeinen osa koostuu tämän nimenomaisen kampanjan eri suunniteltuvaiheiden läpikäynnistä. Lisäksi verkkokampanja toteutus ja kampanja sivusto teeoma.nokia.fi esitellään. Kampanja lanseerattiin Suomeen kevään 2011 aikana. Loppupäätelmissä tärkein kysymys onkin että mitkä ovat ne kriittiset seikat jotka on huomioitava suunnitellessa verkkokampanjaa. Tutkimus pyrkii selvittämään mitä valintoja tehtiin ja missä määrin suunnittelu ja toteutus seurasi ajankohtaista
markkinointiteoriaa, tämä on myös yksi keskeisimmistä kysymyksistä tässä opinnäytetyössä. Opinnäytetyö käsittelee ainoastaan verkkokampanjasuunnittelua mutta todellisuus on että hyvin useassa tapauksessa verkkokampanjat ovat vain yksi osa suuremmasta
kampanja kokonaisuudesta. Suurin osa informaatiosta jota tämä opinnäytetyö ottaa esille pätee myös muunlaiseen kampanjasuunnitteluun ja markkinointiin. Tässä opinnäytetyössä ei käsitellä kampanja sivujen kävijälukuja, kampanjan tehokkuutta tai mittausta. Opinnäytetyö ei myöskään pyri kuvaamaan koko markkinointiprosessia tai siihen kuuluvia lukuisia osia kuten esimerkiksi brändäystä. Opinnäyte voidaan kuitenkin nähdä johdantona verkkokampanja markkinointiin ja esittelynä niistä käytännöistä mitkä on hyvä huomioida verkkokampanjaa suunnitellessa.
on jaettu kolmeen osaan. Ensimmäinen johdantokappale käy läpi tavoitteet ja
tutkimusmenetelmät jotka on asetettu aihetta ajatellen. Opinnäytetyön seuraava osa käsittelee verkkomarkkinointiin ja kampanjasuunnitteluun liittyvää tutkimusmateriaalia.
Teorialuvut antavat lukijalle valmiuden ymmärtämään varsinaisen tutkimus osan jossa käsitellään Nokian online-kampanjaa. Opinnäytetyön viimeinen osa koostuu tämän nimenomaisen kampanjan eri suunniteltuvaiheiden läpikäynnistä. Lisäksi verkkokampanja toteutus ja kampanja sivusto teeoma.nokia.fi esitellään. Kampanja lanseerattiin Suomeen kevään 2011 aikana. Loppupäätelmissä tärkein kysymys onkin että mitkä ovat ne kriittiset seikat jotka on huomioitava suunnitellessa verkkokampanjaa. Tutkimus pyrkii selvittämään mitä valintoja tehtiin ja missä määrin suunnittelu ja toteutus seurasi ajankohtaista
markkinointiteoriaa, tämä on myös yksi keskeisimmistä kysymyksistä tässä opinnäytetyössä. Opinnäytetyö käsittelee ainoastaan verkkokampanjasuunnittelua mutta todellisuus on että hyvin useassa tapauksessa verkkokampanjat ovat vain yksi osa suuremmasta
kampanja kokonaisuudesta. Suurin osa informaatiosta jota tämä opinnäytetyö ottaa esille pätee myös muunlaiseen kampanjasuunnitteluun ja markkinointiin. Tässä opinnäytetyössä ei käsitellä kampanja sivujen kävijälukuja, kampanjan tehokkuutta tai mittausta. Opinnäytetyö ei myöskään pyri kuvaamaan koko markkinointiprosessia tai siihen kuuluvia lukuisia osia kuten esimerkiksi brändäystä. Opinnäyte voidaan kuitenkin nähdä johdantona verkkokampanja markkinointiin ja esittelynä niistä käytännöistä mitkä on hyvä huomioida verkkokampanjaa suunnitellessa.