Ryhmän merkitys ammatillisessa kuntoutuksessa
Hyrkkänen, Tuomas (2011)
Hyrkkänen, Tuomas
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121418311
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121418311
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä ammatillisille kursseille osallistuneiden kokemuksia ja ajatuksia saamaansa ryhmämuotoiseen kuntoutukseen ja erityisesti vertaistukeen liittyen. Opinnäytetyön tilaajatahona oli KK-Kunto Oy/ Jyväskylä, joka voi käyttää opinnäytetyön tuloksia toimintansa kehittämisessä ja markkinoinnissa.
Opinnäytetyö toteutettiin informoituna kyselynä. Kyselylomake laadittiin yhdessä KK-Kunto Oy/ Jyväskylän henkilökunnan kanssa. Vastaajista (N=18) kaikki olivat aikuiskurssilaisia (26-60-vuotiaita). Kaikilla kyselyyn vastanneilla oli ammatillista kuntoutuskurssia takanaan vähintään 9 viikkoa. Annetuista vastauksista laskettiin määrällisten kysymysten osalta keskiarvot ja vaihteluvälit. Laadullisten kysymysten vastaukset analysoitiin sisällönanalyysillä.
Tuloksista oli nähtävissä, että vertaistuen merkitys suurimmalle osalle vastaajista oli suuri. Vastaajat kokivat saaneensa vertaistuen laadukkaaksi. Negatiivisia asioita vertaistukeen liittyen ei tuloksissa noussut esiin. Suurin osa vastaajista koki myös antaneensa vertaistukea. Tulosten perusteella vastaajat kokivat tulleensa hyvin kuulluksi ja heidän oli helppoa jakaa omia ajatuksiaan. Ilmapiiri koettiin pääosin positiivisena ja suurin osa pystyy olemaan oma itsensä kurssin aikana. Tulosten mukaan enemmistö vastaajista on ollut yhteydessä toisiinsa myös vapaa-ajalla. Kaiken kaikkiaan tulokset vastasivat ennakko-oletuksia.
Johtopäätöksenä todettiin, että vertaistuella on keskeinen merkitys ammatillisilla kuntoutuskursseilla ja sen merkitystä olisikin syytä painottaa yhä enemmän puhuttaessa ryhmämuotoisesta kuntoutuksesta. Myös ammatillisen kuntoutuksen markkinoinnissa tämä olisi hyvä huomioida nykyistä painokkaammin.
Opinnäytetyössä käsiteltiin vertaistukea ammatillisessa kuntoutuksessa. Jatkossa voisi vertaistuen merkitystä tutkia spesifimmin ammatillisiin asioihin liittyen.
Opinnäytetyö toteutettiin informoituna kyselynä. Kyselylomake laadittiin yhdessä KK-Kunto Oy/ Jyväskylän henkilökunnan kanssa. Vastaajista (N=18) kaikki olivat aikuiskurssilaisia (26-60-vuotiaita). Kaikilla kyselyyn vastanneilla oli ammatillista kuntoutuskurssia takanaan vähintään 9 viikkoa. Annetuista vastauksista laskettiin määrällisten kysymysten osalta keskiarvot ja vaihteluvälit. Laadullisten kysymysten vastaukset analysoitiin sisällönanalyysillä.
Tuloksista oli nähtävissä, että vertaistuen merkitys suurimmalle osalle vastaajista oli suuri. Vastaajat kokivat saaneensa vertaistuen laadukkaaksi. Negatiivisia asioita vertaistukeen liittyen ei tuloksissa noussut esiin. Suurin osa vastaajista koki myös antaneensa vertaistukea. Tulosten perusteella vastaajat kokivat tulleensa hyvin kuulluksi ja heidän oli helppoa jakaa omia ajatuksiaan. Ilmapiiri koettiin pääosin positiivisena ja suurin osa pystyy olemaan oma itsensä kurssin aikana. Tulosten mukaan enemmistö vastaajista on ollut yhteydessä toisiinsa myös vapaa-ajalla. Kaiken kaikkiaan tulokset vastasivat ennakko-oletuksia.
Johtopäätöksenä todettiin, että vertaistuella on keskeinen merkitys ammatillisilla kuntoutuskursseilla ja sen merkitystä olisikin syytä painottaa yhä enemmän puhuttaessa ryhmämuotoisesta kuntoutuksesta. Myös ammatillisen kuntoutuksen markkinoinnissa tämä olisi hyvä huomioida nykyistä painokkaammin.
Opinnäytetyössä käsiteltiin vertaistukea ammatillisessa kuntoutuksessa. Jatkossa voisi vertaistuen merkitystä tutkia spesifimmin ammatillisiin asioihin liittyen.