SantaPark Oy:n asiakastyytyväisyyskysely
Välitalo, Marjut; Taipale, Hanna (2011)
Välitalo, Marjut
Taipale, Hanna
Rovaniemen ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121318301
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121318301
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoitus oli selvittää SantaPark Oy:n asiakkaiden taustatietoja ja heidän kokemuksiaan SantaParkista. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi SantaPark Oy, joka on Rovaniemellä Napapiirin tuntumassa sijaitseva vuonna 1998 avattu elämyspuisto.
Selvitys tehtiin rajahaastattelun avulla, kvantitatiivisena tutkimuksena. Tutkimus suoritettiin kyselylomakkeella, johon oli lisätty avoimia kysymyksiä täydentämään vastauksia. Tutkimusaineisto kerättiin heinäkuun 2011 – elokuun 2011 välisenä aikana. Haastatteluihin vastasi yhteensä 228 SantaParkin asiakasta.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä olemme käsitelleet matkailua käsitteenä, matkustusmotiiveja, veto- ja työntövoimatekijöitä, palvelumuotoilua sekä asiakassegmentointia.
Asiakaspalautteen mukaan SantaPark koettiin hyvin tunnelmallisena kohteena, jossa asiakaspalvelu on tasokasta ja lämminhenkistä. Negatiivista palautetta SantaPark sai korkeasta hintatasosta sekä ravintolapalveluista.
Selvitys tehtiin rajahaastattelun avulla, kvantitatiivisena tutkimuksena. Tutkimus suoritettiin kyselylomakkeella, johon oli lisätty avoimia kysymyksiä täydentämään vastauksia. Tutkimusaineisto kerättiin heinäkuun 2011 – elokuun 2011 välisenä aikana. Haastatteluihin vastasi yhteensä 228 SantaParkin asiakasta.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä olemme käsitelleet matkailua käsitteenä, matkustusmotiiveja, veto- ja työntövoimatekijöitä, palvelumuotoilua sekä asiakassegmentointia.
Asiakaspalautteen mukaan SantaPark koettiin hyvin tunnelmallisena kohteena, jossa asiakaspalvelu on tasokasta ja lämminhenkistä. Negatiivista palautetta SantaPark sai korkeasta hintatasosta sekä ravintolapalveluista.