Hyvä ohjauskäytäntö fysioterapeuttiopiskelijoiden ohjatussa harjoittelussa Meilahden sairaalan fysioterapiaosastolla
Tamminen, Kimmo (2011)
Tamminen, Kimmo
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121318289
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121318289
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia Meilahden sairaalan fysioterapiaosastolle sekä työyksikköä että opiskelijaa palveleva hyvä ohjauskäytäntö ja myös viikkosuunnitelma, jossa opeteltavat asiat käydään läpi tietyssä aikajärjestyksessä. Meilahden sairaalassa fysioterapiaosastolla opiskelijoiden harjoittelujaksot vaihtelevat kahdesta viikosta kahdeksaan viikkoon. Keskityn työssäni tarkastelemaan syventävien harjoittelujaksojen ohjelmaa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli herättää henkilökunta pohtimaan ja kehittämään opiskelijaohjauksen tulevaisuuden toteutusta ja vahvistaa työyhteisön yhteistyötä.
Opinnäytetyössäni tarkastelin, miten hyvä ohjauskäytäntö voidaan toteuttaa fysio-terapeuttiopiskelijoiden ohjatussa harjoittelussa Meilahden sairaalan fysioterapiaosastolla. Olen käyttänyt opinnäytetyössäni työmenetelmänä kehittävän työntutkimuksen lähesty-mistapaa ja soveltanut ekspansiivisen oppimissyklin vaiheita uuden toimintatavan kehit-tämiseksi. Aihe on ajankohtainen, koska opiskelijat harjoittelevat sairaalassa joka lukukau-della. Opiskelijat ovat tulevaisuuden työtovereita ja heidän valmistumisensa jälkeen on mahdollista, että he palaavat entisiin harjoittelupaikkoihinsa töihin. Opiskelija-ohjaukseen sitoutuminen tukee opiskelijan oppimista ja ammattiin kasvamista. Opiskelija tuo vasta-vuoroisesti uusinta tietoa ja monipuolista näkemystä, jota voidaan hyödyntää käytännön työssä. Harjoittelussa on hyvä käyttää reflektiota oppimismenetelmänä. Aihetta voitaisiin kehittää koko Meilahden sairaalan fysioterapiaosaston työyhteisön voimin ja soveltaa käytäntöön opiskelijaa ja ohjaajaa palveleva yhtenäinen toimintatapa fysioterapeuttiopiskelijoiden ohjatussa harjoittelussa Meilahden sairaalan fysio-terapiaosastolla.
Opinnäytetyössäni tarkastelin, miten hyvä ohjauskäytäntö voidaan toteuttaa fysio-terapeuttiopiskelijoiden ohjatussa harjoittelussa Meilahden sairaalan fysioterapiaosastolla. Olen käyttänyt opinnäytetyössäni työmenetelmänä kehittävän työntutkimuksen lähesty-mistapaa ja soveltanut ekspansiivisen oppimissyklin vaiheita uuden toimintatavan kehit-tämiseksi. Aihe on ajankohtainen, koska opiskelijat harjoittelevat sairaalassa joka lukukau-della. Opiskelijat ovat tulevaisuuden työtovereita ja heidän valmistumisensa jälkeen on mahdollista, että he palaavat entisiin harjoittelupaikkoihinsa töihin. Opiskelija-ohjaukseen sitoutuminen tukee opiskelijan oppimista ja ammattiin kasvamista. Opiskelija tuo vasta-vuoroisesti uusinta tietoa ja monipuolista näkemystä, jota voidaan hyödyntää käytännön työssä. Harjoittelussa on hyvä käyttää reflektiota oppimismenetelmänä. Aihetta voitaisiin kehittää koko Meilahden sairaalan fysioterapiaosaston työyhteisön voimin ja soveltaa käytäntöön opiskelijaa ja ohjaajaa palveleva yhtenäinen toimintatapa fysioterapeuttiopiskelijoiden ohjatussa harjoittelussa Meilahden sairaalan fysio-terapiaosastolla.