Kuperkeikka : Aistikokemusten mahdollistaminen luovan toiminnan tilassa
Hankilanoja, Annu; Ahlvik, Jatta; Hilpinen, Meeri; Piltonen, Riitta (2011)
Hankilanoja, Annu
Ahlvik, Jatta
Hilpinen, Meeri
Piltonen, Riitta
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121318281
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121318281
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Jyväskylän ammattikorkeakoulun hyvinvointiyksikössä sijaitsee luovan toiminnan tila, jota käytetään niin opetus- kuin asiakastarkoituksiin. Hyvinvointiyksikön henkilöstön toiveena oli, että tila voisi toimia myös aistihuoneena eli multisensorisena ympäristönä. Multisensoriikka eli moniaistisuus tar¬koittaa, että useampi kuin yksi aisti toimii yhtäaikaisesti luoden yhteisen kokonaisvaltaisen havainnon (Tiippana 2006, 177). Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa luovan toiminnan tilaan liikuteltava välineistö, joka mahdollistaa monipuolisesti erilaisia aistikokemuksia. Toteutuessaan tällainen tila tarjoaa mahdollisuuksia niin opiskelijoiden käytännönläheiseen opetukseen kuin asiakaskäyttöönkin. Välineistön käyttöä helpottamaan valmistettiin myös opasvihko.
Jyväskylän ammattikorkeakoulun pedagogiset periaatteet (2010b, 5-7) mainitsevat ammatillisen asiantuntijuuden kehittymiselle ensisijaisen tärkeäksi luoda oppimisympäristöjä, jotka tarjoavat opiskelijoille merkityksellisiä käytännönläheisiä oppimiskokemuksia. Toimintaterapeuttisen käsityksen mukaan yksilön toimintakyky muodostuu toiminnan, ympäristön ja yksilön välisestä vuorovaikutuksesta (Law, Polatajko, Babtiste & Townsend 1997, 45). Multisensorinen oppimisympäristö tarjoaa ärsykkeitä, joita pystytään hallitsemaan ja säätelemään aktiivista tai passiivista vuorovaikutusta varten. Tällöin ympäristö vastaa sekä terapian että opetuksen tarpeisiin. (Pagliano 1999, 99.) Opinnäytetyö mahdollistaa Jyväskylän ammattikorkeakoulun opiskelijoille multisensorisen ympäristön käytön kokemuksen ja sen siirtämisen työelämään osaksi ammattitaitoa.
Opinnäytetyön tekeminen aloitettiin tutustumalla erilaisiin aistihuoneisiin. Luovan toiminnan tilan aistivälineistön suunnittelussa, valmistuksessa sekä hankinnoissa huomioitiin eri aistien mahdollisimman laaja-alainen aktivointi. Toki on huomioitava myös, että lopullinen välineistö on esimerkinomainen otos kaikista multisensoriseen terapiakäyttöön soveltuvista esineistä. Opinnäytetyön toiminnallisen osuuden lopputuloksena Jyväskylän ammattikorkeakoulun hyvinvointiyksikön luovan toiminnan tilaan valmistui yksilöllisesti muokattava välineistö, joka mahdollistaa multisensorisen ympäristön hyödyntämisen niin opetus- kuin asiakaskäytössä.
Jyväskylän ammattikorkeakoulun hyvinvointiyksikössä sijaitsee luovan toiminnan tila, jota käytetään niin opetus- kuin asiakastarkoituksiin. Hyvinvointiyksikön henkilöstön toiveena oli, että tila voisi toimia myös aistihuoneena eli multisensorisena ympäristönä. Multisensoriikka eli moniaistisuus tar¬koittaa, että useampi kuin yksi aisti toimii yhtäaikaisesti luoden yhteisen kokonaisvaltaisen havainnon (Tiippana 2006, 177). Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa luovan toiminnan tilaan liikuteltava välineistö, joka mahdollistaa monipuolisesti erilaisia aistikokemuksia. Toteutuessaan tällainen tila tarjoaa mahdollisuuksia niin opiskelijoiden käytännönläheiseen opetukseen kuin asiakaskäyttöönkin. Välineistön käyttöä helpottamaan valmistettiin myös opasvihko.
Jyväskylän ammattikorkeakoulun pedagogiset periaatteet (2010b, 5-7) mainitsevat ammatillisen asiantuntijuuden kehittymiselle ensisijaisen tärkeäksi luoda oppimisympäristöjä, jotka tarjoavat opiskelijoille merkityksellisiä käytännönläheisiä oppimiskokemuksia. Toimintaterapeuttisen käsityksen mukaan yksilön toimintakyky muodostuu toiminnan, ympäristön ja yksilön välisestä vuorovaikutuksesta (Law, Polatajko, Babtiste & Townsend 1997, 45). Multisensorinen oppimisympäristö tarjoaa ärsykkeitä, joita pystytään hallitsemaan ja säätelemään aktiivista tai passiivista vuorovaikutusta varten. Tällöin ympäristö vastaa sekä terapian että opetuksen tarpeisiin. (Pagliano 1999, 99.) Opinnäytetyö mahdollistaa Jyväskylän ammattikorkeakoulun opiskelijoille multisensorisen ympäristön käytön kokemuksen ja sen siirtämisen työelämään osaksi ammattitaitoa.
Opinnäytetyön tekeminen aloitettiin tutustumalla erilaisiin aistihuoneisiin. Luovan toiminnan tilan aistivälineistön suunnittelussa, valmistuksessa sekä hankinnoissa huomioitiin eri aistien mahdollisimman laaja-alainen aktivointi. Toki on huomioitava myös, että lopullinen välineistö on esimerkinomainen otos kaikista multisensoriseen terapiakäyttöön soveltuvista esineistä. Opinnäytetyön toiminnallisen osuuden lopputuloksena Jyväskylän ammattikorkeakoulun hyvinvointiyksikön luovan toiminnan tilaan valmistui yksilöllisesti muokattava välineistö, joka mahdollistaa multisensorisen ympäristön hyödyntämisen niin opetus- kuin asiakaskäytössä.