Poroemännän ilta - elämänmakua Korvatunturin juurelta
Kaaretkoski-Lakela, Jenni (2011)
Kaaretkoski-Lakela, Jenni
Rovaniemen ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121318271
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121318271
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä kehitin ja toteutin ohjelmapalvelullisen ruokatuotteen Kaaret-kosken edustus- ja juhlapalvelu Oy:lle Sodankylään. Taustalla on työkokemukseni yrityksessä usean vuoden ajalta. Työni poroelinkeinon parissa otettiin mukaan tuot-teen luomiseen, josta johtuen poro nousi tuotteen pääteemaksi. Tuotetta lähdettiin kokoamaan asiakaslähtöisesti havainnoimalla asiakaskunnan mielenkiinnon kohtei-ta. Tuotteeseen haettiin kontrastia aitouden näkökulmaa korostamalla.
Teoriapohjaksi työlleni käsittelin hyvän matkailutuotteen sisältöä ja rakennetta. Tut-kin asiakkuuksia ja niiden tulevaisuutta, jotta osaisin suunnata tuotteen oikealle kohderyhmälle. Teoria elämysten tuottamisesta ja elämyskolmion hyödyntäminen loivat pohjan kehittämistyölle. Ruokailu- ja ohjelmapalvelun yhdistäminen tuotteeksi vaati monialaosaamista. Teoria ruokamatkailusta auttaa ymmärtämään, miksi ruoka ja sen ympärille luodut puitteet ovat niin vetovoimainen tekijä matkailukohteissa. Poromatkailun, poronlihan ja poronvuoden käsitteleminen kuuluvat koko tuotteen sisältöön, jonka vuoksi teoriaa porosta löytyy laajasti. Olennaisena osana käsittelin myös vuoden kulkua poroemännän näkökulmasta eli omista kokemuksistani.
Monivivahteisen tuotteen luominen osoittautui haasteelliseksi kokonaisuudeksi, jos-sa usean alan ammattitaitoa tarvittiin. Työssäni on tarkoitus avata kaikkia näitä aloja löytämällä niitä yhdistävät tekijät ja luomalla niistä toimiva kokonaisuus. Työn sisältö kertoo tuotteen luomisesta, sekä sen toteuttamisesta keväällä 2011. Toteutus tapah-tui Luostolla Aarnikodassa. Poroemännän ilta sujui toivotulla tavalla, jossa tarinointi ja pororuuat tukivat toinen toisiaan. Asiakkailta kerättyjen palautteiden perusteella ilta oli menestys. Tilaaja oli tuotteeseen tyytyväinen ja aikoi myydä sitä kevätseson-kina 2012.
Pitkäjänteisyys ja järjestelmällisyys korostuvat tuotteen kehittämisessä. Tuotteen luominen ei sujunut ongelmitta, vaan prosessi vaati ajanhallinnallisia ja henkisiä resursseja. Tuotteen valmistumiseen vaikuttivat tilaavan yrityksen puitteet ja asia-kaskunta. Pitkäikäisten asiakkuuksien hallitseminen auttoi tuotteen suunnittelemista juuri heille sopivaksi. Elämyskolmio, työkokemus ja ravitsemisalan opinnot olivat suurena apuna kehittämistyössä.
Teoriapohjaksi työlleni käsittelin hyvän matkailutuotteen sisältöä ja rakennetta. Tut-kin asiakkuuksia ja niiden tulevaisuutta, jotta osaisin suunnata tuotteen oikealle kohderyhmälle. Teoria elämysten tuottamisesta ja elämyskolmion hyödyntäminen loivat pohjan kehittämistyölle. Ruokailu- ja ohjelmapalvelun yhdistäminen tuotteeksi vaati monialaosaamista. Teoria ruokamatkailusta auttaa ymmärtämään, miksi ruoka ja sen ympärille luodut puitteet ovat niin vetovoimainen tekijä matkailukohteissa. Poromatkailun, poronlihan ja poronvuoden käsitteleminen kuuluvat koko tuotteen sisältöön, jonka vuoksi teoriaa porosta löytyy laajasti. Olennaisena osana käsittelin myös vuoden kulkua poroemännän näkökulmasta eli omista kokemuksistani.
Monivivahteisen tuotteen luominen osoittautui haasteelliseksi kokonaisuudeksi, jos-sa usean alan ammattitaitoa tarvittiin. Työssäni on tarkoitus avata kaikkia näitä aloja löytämällä niitä yhdistävät tekijät ja luomalla niistä toimiva kokonaisuus. Työn sisältö kertoo tuotteen luomisesta, sekä sen toteuttamisesta keväällä 2011. Toteutus tapah-tui Luostolla Aarnikodassa. Poroemännän ilta sujui toivotulla tavalla, jossa tarinointi ja pororuuat tukivat toinen toisiaan. Asiakkailta kerättyjen palautteiden perusteella ilta oli menestys. Tilaaja oli tuotteeseen tyytyväinen ja aikoi myydä sitä kevätseson-kina 2012.
Pitkäjänteisyys ja järjestelmällisyys korostuvat tuotteen kehittämisessä. Tuotteen luominen ei sujunut ongelmitta, vaan prosessi vaati ajanhallinnallisia ja henkisiä resursseja. Tuotteen valmistumiseen vaikuttivat tilaavan yrityksen puitteet ja asia-kaskunta. Pitkäikäisten asiakkuuksien hallitseminen auttoi tuotteen suunnittelemista juuri heille sopivaksi. Elämyskolmio, työkokemus ja ravitsemisalan opinnot olivat suurena apuna kehittämistyössä.