Toimiiko vertaissovittelu konfliktien sopimisessa ? : Oppilaiden näkökulma
Lantta, Kaisa (2011)
Lantta, Kaisa
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121318256
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121318256
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoitus on selvittää vertaissovittelun toimivuutta oppilaiden näkökulmasta. Tarkoituk-seni oli selvittää minkälaista hyötyä vertaissovittelusta on ollut oppilaille. Analysoinnissa on mukana myös oppilaiden kokemat ongelmakohdat vertaissovittelussa.
Vertaissovittelun taustalla vaikuttavat ratkaisukeskeisyys ja restoratiivinen eli korjaava oikeus. Vertais-sovittelusta on tehty useita tutkimuksia, joista opinnäytetyöni teoriataustaksi otin mukaan kolme Suo-messa tehtyä tutkimusta. Näissä tutkimuksissa oppilaiden näkökulmasta vertaissovittelu koettiin toimi-vaksi keinoksi ratkaista konflikteja ja se soveltuu hyvin koulumaailmaan. Vertaissovittelujen seuranta tuottaa sosiaalista oppimista myönteisen palautteen kautta restoratiivisen lähestymistavan avulla.
Opinnäytetyöni aineiston keräsin oppilaiden kirjoittamilla kertomuksilla. Kertomuksia tuli 16 ja ne ovat kahden eri koulun oppilaiden kirjoittamia. Kertomuksien kirjoittajat ovat kaikki olleet osallisina vertais-sovittelussa joko osapuolina tai vertaissovittelijoina.
Aineiston analysoinnin tein sisällönanalyysina. Etsin kirjoituksista samanlaisuuksia, jotka yhdistin yh-deksi teemaksi. Tutkimustulosten raportoinnissa on luotettavuuden lisäämiseksi mukana suoria lainauk-sia oppilaiden kirjoituksista.
Analysoinnin tuloksena nousseet hyödyt olivat yhteneväiset aikaisemmin tehtyihin tutkimuksiin. Oppi-laiden näkökulmasta vertaissovittelun hyötyjä olivat sen puolueettomuus ja rankaisemattomuus. Oppilaat kokevat, että heille on hyötyä tulevaisuudessa vertaissovittelussa opituista taidoista kuten vuorovai-kutustaidot ja kyky selvitellä konflikteja keskenään puhumalla.
Vertaissovittelun taustalla vaikuttavat ratkaisukeskeisyys ja restoratiivinen eli korjaava oikeus. Vertais-sovittelusta on tehty useita tutkimuksia, joista opinnäytetyöni teoriataustaksi otin mukaan kolme Suo-messa tehtyä tutkimusta. Näissä tutkimuksissa oppilaiden näkökulmasta vertaissovittelu koettiin toimi-vaksi keinoksi ratkaista konflikteja ja se soveltuu hyvin koulumaailmaan. Vertaissovittelujen seuranta tuottaa sosiaalista oppimista myönteisen palautteen kautta restoratiivisen lähestymistavan avulla.
Opinnäytetyöni aineiston keräsin oppilaiden kirjoittamilla kertomuksilla. Kertomuksia tuli 16 ja ne ovat kahden eri koulun oppilaiden kirjoittamia. Kertomuksien kirjoittajat ovat kaikki olleet osallisina vertais-sovittelussa joko osapuolina tai vertaissovittelijoina.
Aineiston analysoinnin tein sisällönanalyysina. Etsin kirjoituksista samanlaisuuksia, jotka yhdistin yh-deksi teemaksi. Tutkimustulosten raportoinnissa on luotettavuuden lisäämiseksi mukana suoria lainauk-sia oppilaiden kirjoituksista.
Analysoinnin tuloksena nousseet hyödyt olivat yhteneväiset aikaisemmin tehtyihin tutkimuksiin. Oppi-laiden näkökulmasta vertaissovittelun hyötyjä olivat sen puolueettomuus ja rankaisemattomuus. Oppilaat kokevat, että heille on hyötyä tulevaisuudessa vertaissovittelussa opituista taidoista kuten vuorovai-kutustaidot ja kyky selvitellä konflikteja keskenään puhumalla.