Elintarvikealan perustutkinnon opetussuunnitelman kehittäminen Etelä-Savon ammattiopistossa
Eerikäinen, Timo (2011)
Eerikäinen, Timo
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121318224
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121318224
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen aiheeksi oli valittu elintarvikealan perustutkinnon, leipomoalan koulutusohjelma/osaamisala, leipuri-kondiittori opetussuunnitelman koulukohtaisen opetussuunnitelman laatiminen Etelä-Savon ammattiopistolle (Esedu:lle) vuonna 2009 julkaistun valtakunnallisen opetussuunnitelman mukaisesti (OPH 2009).
Koulukohtaisessa opetussuunnitelmassa tuli näkymään Esedun arvoperusta (Hätönen, H. 2006). Yhteistyökumppaneiden ja paikallisten yritysten tarpeita huomioitiin opintosuunnitelman laatimisessa jotta tutkinnon suorittaneet olisivat ammattitaitoisia osaajia tulevaan työvoimatarpeeseen sekä nykyisiin että syntyviin tehtäviin (Tynjälä, P. 2007).
Etelä-Savon ammattiopiston yhtenäiset linjaukset eri tutkinnoissa tuli näkymään myös tässä valmistuneessa opetussuunnitelmassa.
Sovelletussa opetussuunnitelmassa työässäoppimiseen tuli valtakunnallisen opetussuunnitelman mukaisia minimivaatimuksia huomattavasti laajempi painotus. Tarkemmin opetussuunnitelman sisältöön liittyvät osa-alueet aukaistaan tämän suunnitelman jatkossa.
Opetussuunnitelma, jonka tutkintovastaavana toimin, oli valmis maaliskuussa 2011 ja toukokuussa 2011 se hyväksytään virallisesti toimielimen kokouksessa. Syksyllä 2011 alkanut koulutus tulee toteutumaan tekemäni suunnitelman mukaisesti.
Koulukohtaisessa opetussuunnitelmassa tuli näkymään Esedun arvoperusta (Hätönen, H. 2006). Yhteistyökumppaneiden ja paikallisten yritysten tarpeita huomioitiin opintosuunnitelman laatimisessa jotta tutkinnon suorittaneet olisivat ammattitaitoisia osaajia tulevaan työvoimatarpeeseen sekä nykyisiin että syntyviin tehtäviin (Tynjälä, P. 2007).
Etelä-Savon ammattiopiston yhtenäiset linjaukset eri tutkinnoissa tuli näkymään myös tässä valmistuneessa opetussuunnitelmassa.
Sovelletussa opetussuunnitelmassa työässäoppimiseen tuli valtakunnallisen opetussuunnitelman mukaisia minimivaatimuksia huomattavasti laajempi painotus. Tarkemmin opetussuunnitelman sisältöön liittyvät osa-alueet aukaistaan tämän suunnitelman jatkossa.
Opetussuunnitelma, jonka tutkintovastaavana toimin, oli valmis maaliskuussa 2011 ja toukokuussa 2011 se hyväksytään virallisesti toimielimen kokouksessa. Syksyllä 2011 alkanut koulutus tulee toteutumaan tekemäni suunnitelman mukaisesti.