Päiväkoti Pilvilinnan tuki vanhempana jaksamiseen : "On hyviä ja huonoja päiviä lasten kanssa"
Sonninen, Heli; Voutilainen, Tuulia (2011)
Sonninen, Heli
Voutilainen, Tuulia
Savonia-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121318190
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121318190
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin millaista tukea Päiväkoti Pilvilinna tarjoaa lasten vanhemmille, kuinka päiväkoti tukee lapsen ja vanhemman välistä kiintymyssuhdetta sekä millaista tukea vanhemmat haluaisivat lisää. Työn tavoitteena oli antaa päiväkodille tutkittua tietoa kyseisistä aiheista, jotta päiväkodin henkilökunta voisi kehittää toimintaansa vanhempien hyväksi.
Teoreettisena viitekehyksenä tutkimuksessa oli kasvatuskumppanuus ja Bowlbyn kiintymyssuhdeteoria. Lisäksi viitekehys käsitteli vanhemmuutta, päivähoitoa ja vanhemmuuden tukemista. Tutkimusote oli kvantitatiivinen ja aineisto kerättiin strukturoidulla kyselylomakkeella päiväkodin lasten vanhemmilta pois sulkien erityistukea tarvitsevien lasten vanhemmat. Tutkimuksessa käytettiin myös kvalitatiivista menetelmää kvantitatiivisen lisäksi. Kyselyyn vastasi 85 vanhempaa ja vasta-usprosentiksi tuli 54,5 %. Aineisto käsiteltiin SPSS -tilasto-ohjelmalla ja aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että lasten vanhemmat ovat pääsääntöisesti tyytyväisiä Päiväkoti Pilvilinnan tarjoamaan tukeen. Kasvatuskumppanuuden siirtymistä teoriasta käytäntöön on havaittavissa. Kuitenkin moni vanhemmista koki, ettei ollut saanut tukea lapsen ja vanhemman väliseen kiintymyssuhteeseen. Moni vanhemmista ei myöskään tiennyt, millaista tukea he voisivat saada vanhemmuuteensa päiväkodilta. Tutkimuksen tuloksista selvisi, että päiväkodilla on kehittämisalueita, vaikka suureksi päiväkodiksi tulokset olivat hyviä.
Tutkimuksen luotettavuuteen vaikuttaa vanhempien vastausten ristiriitaisuus. Kysyttäessä sama kysymys kahdella eri tavalla, vastauksissa oli eroja. Tutkimuksen validiteetti osoittautui kuitenkin hyväksi.
Jatkotutkimusaiheena voisi olla muutaman vuoden päästä samantyylinen tutkimus, jossa tutkittaisiin, onko päiväkodin toimintaa kehitetty tulosten perusteella.
Teoreettisena viitekehyksenä tutkimuksessa oli kasvatuskumppanuus ja Bowlbyn kiintymyssuhdeteoria. Lisäksi viitekehys käsitteli vanhemmuutta, päivähoitoa ja vanhemmuuden tukemista. Tutkimusote oli kvantitatiivinen ja aineisto kerättiin strukturoidulla kyselylomakkeella päiväkodin lasten vanhemmilta pois sulkien erityistukea tarvitsevien lasten vanhemmat. Tutkimuksessa käytettiin myös kvalitatiivista menetelmää kvantitatiivisen lisäksi. Kyselyyn vastasi 85 vanhempaa ja vasta-usprosentiksi tuli 54,5 %. Aineisto käsiteltiin SPSS -tilasto-ohjelmalla ja aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että lasten vanhemmat ovat pääsääntöisesti tyytyväisiä Päiväkoti Pilvilinnan tarjoamaan tukeen. Kasvatuskumppanuuden siirtymistä teoriasta käytäntöön on havaittavissa. Kuitenkin moni vanhemmista koki, ettei ollut saanut tukea lapsen ja vanhemman väliseen kiintymyssuhteeseen. Moni vanhemmista ei myöskään tiennyt, millaista tukea he voisivat saada vanhemmuuteensa päiväkodilta. Tutkimuksen tuloksista selvisi, että päiväkodilla on kehittämisalueita, vaikka suureksi päiväkodiksi tulokset olivat hyviä.
Tutkimuksen luotettavuuteen vaikuttaa vanhempien vastausten ristiriitaisuus. Kysyttäessä sama kysymys kahdella eri tavalla, vastauksissa oli eroja. Tutkimuksen validiteetti osoittautui kuitenkin hyväksi.
Jatkotutkimusaiheena voisi olla muutaman vuoden päästä samantyylinen tutkimus, jossa tutkittaisiin, onko päiväkodin toimintaa kehitetty tulosten perusteella.