Markkinoinnista asiakkuudenhallintaan ja myyntiin – tietoa internetin käyttömahdollisuuksista matkailuyrityksille
Niemelä, Tari (2011)
Niemelä, Tari
Saimaan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121218104
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121218104
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli koota pieniä ja keskisuuria matkailuyrityksiä ajatellen tietoa yksiin kansiin tavoista, miten sähköistä liiketoimintaa ja internetiä voidaan hyödyntää liiketoiminnassa. Sähköisen liiketoiminnan käytön lisäämisen tärkeys tiedostetaan, mutta käytännössä hyödyntämisen määrä voisi olla korkeampikin. Tämän vuoksi työn aihetta suunniteltaessa ja rajailtaessa katsottiin hyödylliseksi työstää tietopaketti nimenomaan internetin käyttömahdollisuuksista.
Opinnäytetyö tehtiin kirjallisuuskatsauksena. Internetistä etsittiin hyviä käytän-teitä ja esimerkkitapauksia. Opinnäytetyötä varten käytiin läpi useita aiheeseen liittyviä kirjoja ja erilaisia internetsivustoja. Aiheeseen liittyvää kirjallisuutta oli tarjolla paljon. Tästä syystä asiat pyrittiin esittämään tiiviissä muodossa painot-taen keskeisimpiä asioita.
Opinnäytetyön aihe päätettiin rajata koskemaan markkinointia, asiakkuudenhallintaa ja myyntiä, sillä nämä ovat pk-yritysten prosesseista keskeisiä. Matkailun markkinointiin liittyen kerrottiin ensin yleistä internetmarkkinoinnista, jonka jälkeen kerrottiin eri markkinointitavoista, kuten mainosbannereista sekä kotisivuista. Lisäksi opinnäytetyössä paneuduttiin sosiaaliseen mediaan ja näkyvyyteen internetissä. Asiakkuudenhallinnan osalta on kerrottu kuinka sitä voidaan toteuttaa internetin mahdollistamin keinoin sekä myynnin osalta itse myyntiprosessista sekä esimerkiksi asiakkaan ostopäätöksen tekemiseen liittyvistä asioista.
Tuloksena saatiin aikaan useista lähteistä koottu teoriakokonaisuus matkailun internetmarkkinoinnista, -asiakkuudenhallinnasta sekä -myynnistä, jota on sel-vennetty internetistä etsittyjen hyvien käytänteiden avulla. Matkailuyritys voi työtä lukiessaan näin pohtia helpommin, miten käytänteitä on mahdollisuus soveltaa omassa liiketoiminnassaan.
Opinnäytetyö tehtiin kirjallisuuskatsauksena. Internetistä etsittiin hyviä käytän-teitä ja esimerkkitapauksia. Opinnäytetyötä varten käytiin läpi useita aiheeseen liittyviä kirjoja ja erilaisia internetsivustoja. Aiheeseen liittyvää kirjallisuutta oli tarjolla paljon. Tästä syystä asiat pyrittiin esittämään tiiviissä muodossa painot-taen keskeisimpiä asioita.
Opinnäytetyön aihe päätettiin rajata koskemaan markkinointia, asiakkuudenhallintaa ja myyntiä, sillä nämä ovat pk-yritysten prosesseista keskeisiä. Matkailun markkinointiin liittyen kerrottiin ensin yleistä internetmarkkinoinnista, jonka jälkeen kerrottiin eri markkinointitavoista, kuten mainosbannereista sekä kotisivuista. Lisäksi opinnäytetyössä paneuduttiin sosiaaliseen mediaan ja näkyvyyteen internetissä. Asiakkuudenhallinnan osalta on kerrottu kuinka sitä voidaan toteuttaa internetin mahdollistamin keinoin sekä myynnin osalta itse myyntiprosessista sekä esimerkiksi asiakkaan ostopäätöksen tekemiseen liittyvistä asioista.
Tuloksena saatiin aikaan useista lähteistä koottu teoriakokonaisuus matkailun internetmarkkinoinnista, -asiakkuudenhallinnasta sekä -myynnistä, jota on sel-vennetty internetistä etsittyjen hyvien käytänteiden avulla. Matkailuyritys voi työtä lukiessaan näin pohtia helpommin, miten käytänteitä on mahdollisuus soveltaa omassa liiketoiminnassaan.