Olemalla läsnä : Lasten kiusaamisen ehkäiseminen ja siihen puuttuminen
Haapanen, Kati (2011)
Haapanen, Kati
Tampereen ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121218102
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121218102
Tiivistelmä
Tutkimukseni aihe nousi esiin Nokian kaupungin konsultoivalta erityislastentarhanopettajalta, jolla oli huoli siitä miten kasvavassa kunnassa pystytään turvaamaan lapsen kehitys varhaiskasvatuksessa. Nokialla oli myös herätty huomaamaan, että kiusaamisen ehkäisyn työ tulisi aloittaa jo varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyössäni kartoitin millaisia keinoja kiusaamisen ehkäisyyn ja puuttumisen päiväkodeista löytyi sekä millaista tukea päiväkodin työntekijät tunsivat tarvitsevansa kiusaamisen ehkäisyyn.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin keväällä 2011. Kyselylomakkeet vietiin kahteen Nokialla sijaitsevaan päiväkotiin. Vastaajat olivat kasvatusvastuussa olevia päiväkodin työntekijöitä, lastentarhanopettajia ja lastenhoitajia.
Opinnätetyön tulokset osoittivat päiväkodin henkilökunnalla olevan keinoja ehkäistä ja puuttua lasten keskinäiseen kiusaamiseen esimerkiksi havainnoimalla lasten leikkejä säännöllisesti ja keskustelemalla lasten kanssa tapahtuneesta. Päiväkodin työntekijät pystyivät toimimaan kiusaamista ehkäisevästi myös luomalla päiväkotiin turvallisen ja lämpimän ilmapiirin sekä olemalla mahdollisimman paljon arjessa läsnä.
Johtopäätöksenä voin todeta, että kiusaamisen ehkäiseminen on hyvä aloittaa jo mahdollisimman varhain. Kiusaamisen juuret löytyvät jo pienten lasten parista ja on tärkeätä katkaista kierre mahdollisimman aikaisin sekä ehkäistä sen syntymistä. Se edellyttää tietoisuutta kiusaamisesta ja tietoa ehkäisyn keinoista. Keskeisiä tekijöitä ovat lasten vuorovaikutustaitojen ja empatiakyvyn vahvistaminen. Olennaista on tukea lasten myönteisiä vertaissuhteita ja ryhmässä toimimisen taitoja. Päiväkodin työntekijän tehtävä on havainnoida tarkasti ja sensitiivisesti lapsiryhmäänsä ja huolehtia, siitä että jokainen lapsi pääsee ryhmän toimintaan ja leikkiryhmiin mukaan.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin keväällä 2011. Kyselylomakkeet vietiin kahteen Nokialla sijaitsevaan päiväkotiin. Vastaajat olivat kasvatusvastuussa olevia päiväkodin työntekijöitä, lastentarhanopettajia ja lastenhoitajia.
Opinnätetyön tulokset osoittivat päiväkodin henkilökunnalla olevan keinoja ehkäistä ja puuttua lasten keskinäiseen kiusaamiseen esimerkiksi havainnoimalla lasten leikkejä säännöllisesti ja keskustelemalla lasten kanssa tapahtuneesta. Päiväkodin työntekijät pystyivät toimimaan kiusaamista ehkäisevästi myös luomalla päiväkotiin turvallisen ja lämpimän ilmapiirin sekä olemalla mahdollisimman paljon arjessa läsnä.
Johtopäätöksenä voin todeta, että kiusaamisen ehkäiseminen on hyvä aloittaa jo mahdollisimman varhain. Kiusaamisen juuret löytyvät jo pienten lasten parista ja on tärkeätä katkaista kierre mahdollisimman aikaisin sekä ehkäistä sen syntymistä. Se edellyttää tietoisuutta kiusaamisesta ja tietoa ehkäisyn keinoista. Keskeisiä tekijöitä ovat lasten vuorovaikutustaitojen ja empatiakyvyn vahvistaminen. Olennaista on tukea lasten myönteisiä vertaissuhteita ja ryhmässä toimimisen taitoja. Päiväkodin työntekijän tehtävä on havainnoida tarkasti ja sensitiivisesti lapsiryhmäänsä ja huolehtia, siitä että jokainen lapsi pääsee ryhmän toimintaan ja leikkiryhmiin mukaan.