Förbättring av inköpsfunktionen och lagerverksamheten vid ett publikationslager : Genom en ZABC-analys
Pietilä, Kai (2011)
Pietilä, Kai
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121117945
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121117945
Tiivistelmä
Lagring är en central del av verksamheten i många företag. Efter finanskrisen år 2008-2009 blev det allt viktigare för företagen att minska sina utgifter. Ett centralt syfte med detta arbete är att hitta möjligheter att öka lönsamheten, vilket leder till mindre kostna-der. Lagret är ett publikationslager med ställage. Manuell plockning används i lagret. Arbetet är en fallstudie och den går ut på att hitta problemområden i ett lager. Som verktyg för att hitta problemområden används ABC-analys. En enkel ABC-analys är inte tillräckligt omfattande för att ge en heltäckande bild av hur läget i lagret egentligen är. Därför valdes en sjufaldig ABC-analys (ζABC-analys, från grekiska zeta) för att hitta de lönsammaste och de olönsammaste produkterna. Som ett hjälpmedel för att ana-lysera placering i lagret användes kartläggning. Som undersökningsmetod i arbetet an-vänds den kvalitativa metoden, med tyngdpunkt på sekundär data och deltagande ob-servation. Analysen gav delvis väntade resultat. Vissa produkter var konstant bland de sämsta i sina klasser. Datan var dock inte fullständig, vilket visade sig vara ett litet pro-blem i vissa analyser för att det inte fanns inköpspris för alla produkter. Helhetsbilden blev ändå klar. Inköpet var ett problem: man kunde klart märka att det undersökta bola-get köpte in för mycket produkter och för sällan. Det visade sig vara ett problem vid produkter med en liten eller obefintlig efterfrågan. Bättre kommunikation om efterfrå-gan och hur mycket plats det finns för produkter i lagret mellan avdelningarna skulle kunna ge en lösning på detta problem. Storage is a vital part of a company and its profitability. This thesis is based on find prob-lems in a stock and profitability. After the financial crisis in 2008-2009 it became more important for companies to start to become aware of its expenditures. ABC-analysis is in this paper used as a tool for finding out which products are profitable and which are less profitable. One ABC-analysis isn’t enough to get a complete view of the situation in the stock. To get a more complete view a sevenfold ABC-analysis (ζABC-analysis, from the Greek zeta) is used. Positioning of the products is also analyzed and for that is used a map. The warehouse in this study is for publications and collecting the goods for an order is done by hand. The research method in this paper is qualitative. The results that the analysis gave were expected. Some of the products were constantly the weakest. The data that was used for this study wasn’t as good as it could be. It was lacking at some point. But it was enough to give the big picture of what the situation was. The big issue in the stock was the purchases were too big and too seldom. Another problem was that purchas-es were in many cases concentrated on products that had low or no demand. A solution for this problem could be better communication between the departments.