Kilpailija-analyysi : IKEA Vantaa
Ohvanainen, Isto; Perez Rosenström, Roberto (2011)
Ohvanainen, Isto
Perez Rosenström, Roberto
Laurea-ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121017914
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011121017914
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin IKEA Vantaan toimeksiantona. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä kilpailija-analyysi IKEA Vantaan sohva- ja patjamarkkinoiden kilpailutilanteesta. Kilpailija-analyysi rajattiin IKEA Vantaan markkina-alueella toimivaan kuuteen merkittävään kilpailijaan.
Opinnäytetyön päätavoitteena oli tunnistaa IKEA Vantaa vahvin kilpailija sohva- ja patjamarkkinoilta. Opinnäytetyön tarkoituksena on edistää IKEA Vantaan liiketoimintasuunnitelman kasvutavoitteiden toteutumista.
Pääkilpailijoiden tunnistaminen toteutettiin systemaattisella kilpailijaseurannalla, jossa keskityttiin seuraaman ja analysoimaan IKEA Vantaan markkina-alueen kilpailijoiden tunnettuutta, luotettavuutta, elinvoimaisuutta, tuotteiden hinnoittelua, tuotteiden myyntiä, kampanjoita ja viestintää. Kilpailijoita seurattiin kotisivujen, mainoksien ja myymäläkäyntien kautta syksyllä 2011.
IKEA Vantaan sohvamarkkinoiden vahvimmaksi kilpailijaksi tunnistettiin Asko. Askon monipuolinen tuotevalikoima, tuotteiden kotimaisuus ja vahvat perinteet sekä tunnettuus ja luotettavuus Suomessa erottivat Askon huonekalualan muista kilpailijoista. Patjamarkkinoiden merkittävämmäksi kilpailijaksi erottautui JYSK. JYSKin suurimmiksi kilpailueduiksi nähtiin edullinen hinta, kattava tuotevalikoima, asiantuntijuus sekä kansainvälisen konsernin voimavarat.
Opinnäytetyön päätavoitteena oli tunnistaa IKEA Vantaa vahvin kilpailija sohva- ja patjamarkkinoilta. Opinnäytetyön tarkoituksena on edistää IKEA Vantaan liiketoimintasuunnitelman kasvutavoitteiden toteutumista.
Pääkilpailijoiden tunnistaminen toteutettiin systemaattisella kilpailijaseurannalla, jossa keskityttiin seuraaman ja analysoimaan IKEA Vantaan markkina-alueen kilpailijoiden tunnettuutta, luotettavuutta, elinvoimaisuutta, tuotteiden hinnoittelua, tuotteiden myyntiä, kampanjoita ja viestintää. Kilpailijoita seurattiin kotisivujen, mainoksien ja myymäläkäyntien kautta syksyllä 2011.
IKEA Vantaan sohvamarkkinoiden vahvimmaksi kilpailijaksi tunnistettiin Asko. Askon monipuolinen tuotevalikoima, tuotteiden kotimaisuus ja vahvat perinteet sekä tunnettuus ja luotettavuus Suomessa erottivat Askon huonekalualan muista kilpailijoista. Patjamarkkinoiden merkittävämmäksi kilpailijaksi erottautui JYSK. JYSKin suurimmiksi kilpailueduiksi nähtiin edullinen hinta, kattava tuotevalikoima, asiantuntijuus sekä kansainvälisen konsernin voimavarat.