Kosmetiikkailmoitusten visuaalinen ilme naistenlehdissä 1960–2000-luvuilla
Immonen, Marjo (2011)
Immonen, Marjo
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu
2011
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120917884
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2011120917884
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin, miten kosmetiikkailmoitusten visuaalinen ilme on muuttunut naistenlehdissä 1960-luvulta 2000-luvulle. Työn tarkoituksena oli selvittää vuosikymmenten keskeiset erot ja yhtäläisyydet. Käsittelyyn otettiin ilmoitusten koko, muoto, sommittelu, otsikoinnit, tekstityypit, mainostekstit, kuvat, värit, sijainti, logot, slogan ja kehykset.
Opinnäytetyö toteutettiin käyttämällä kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineisto kerättiin naistenlehdistä Me Naiset ja Anna valokuvaamalla vanhoja ilmoituksia 1960–2000-luvuilta. Sen jälkeen ilmoituksista valittiin parhaiten omaa aikaansa kuvaavat mukaan lopulliseen analysointiin. Ilmoituksia analysoitiin sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että vuosikymmenien välillä löytyy sekä selvää eroavaisuutta että paljon samankaltaisuutta. Varsinkin 1970-, 1980- ja 1990-lukujen ilmoitukset ovat monilta osin hyvin samankaltaiset. Suurin ero löytyi 1960-luvun ja 2000-luvun ilmoitusten välillä. Kun 1960-luvulla ilmoitukset olivat pääosin mustavalkoisia ja kooltaan pieniä, niin 2000-luvulla ilmoituksissa oli käytetty runsaasti värejä ja kooltaan ne olivat täyden aukeaman kokoisia. Lisäksi 1960-luvulla ilmoitusten asettelu on muihin vuosikymmeniin verrattuna yksinkertaisempaa. Silti kaikkien vuosikymmenien ilmoituksissa keskeiset elementit ovat pysyneet samoina, eli ilmoituksista voidaan löytää kuva, otsikko, mainosteksti, tuotteen nimi ja yrityksen logo.
Opinnäytetyö on historiallinen katsaus siitä, miten naistenlehdissä on aikaisempina vuosikymmeninä mainostettu
Opinnäytetyö toteutettiin käyttämällä kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineisto kerättiin naistenlehdistä Me Naiset ja Anna valokuvaamalla vanhoja ilmoituksia 1960–2000-luvuilta. Sen jälkeen ilmoituksista valittiin parhaiten omaa aikaansa kuvaavat mukaan lopulliseen analysointiin. Ilmoituksia analysoitiin sisällönanalyysin avulla.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että vuosikymmenien välillä löytyy sekä selvää eroavaisuutta että paljon samankaltaisuutta. Varsinkin 1970-, 1980- ja 1990-lukujen ilmoitukset ovat monilta osin hyvin samankaltaiset. Suurin ero löytyi 1960-luvun ja 2000-luvun ilmoitusten välillä. Kun 1960-luvulla ilmoitukset olivat pääosin mustavalkoisia ja kooltaan pieniä, niin 2000-luvulla ilmoituksissa oli käytetty runsaasti värejä ja kooltaan ne olivat täyden aukeaman kokoisia. Lisäksi 1960-luvulla ilmoitusten asettelu on muihin vuosikymmeniin verrattuna yksinkertaisempaa. Silti kaikkien vuosikymmenien ilmoituksissa keskeiset elementit ovat pysyneet samoina, eli ilmoituksista voidaan löytää kuva, otsikko, mainosteksti, tuotteen nimi ja yrityksen logo.
Opinnäytetyö on historiallinen katsaus siitä, miten naistenlehdissä on aikaisempina vuosikymmeninä mainostettu